Editorial

28 Jun, 2018 Ώρα 12:31

Φθαρμένα ή ακατάλληλα ελαστικά: Ο κυριότερος παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων.

Thumbnail

Κυριότερος παράγοντας πρόκλησης συγκρούσεων είναι τα ελαττωματικά ελαστικά, με τα ελαττωματικά φρένα να ακολουθούν στην δεύτερη θέση (Στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου).

Close

Ανησυχητικό στοιχείο για την Κύπρο είναι το γεγονός ότι 75% περίπου των ελαστικών που εφαρμόζονται είναι κακής ποιότητας ή μεταχειρισμένα, τακτική που καλό είναι να αλλάξουμε.  Για μέγιστη ασφάλεια επιλέγουμε καινούργιο, ποιοτικό και κατάλληλο ελαστικό για το ανάλογο όχημα.

Το ελαστικό είναι το μόνο σημείο του οχήματος, το οποίο έρχεται σε επαφή με τον δρόμο, γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό, αφού τα σωστά ελαστικά μπορούν να σώσουν ζωές. Είναι αναγκαίο να αποφεύγουμε να εφαρμόζουμε χαμηλής ποιότητας ελαστικά στο όχημά μας.

Close

 

 
Αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με έρευνα που έγινε από το TyreSafe, τον οργανισμό που προωθεί την ασφάλεια των ελαστικών στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 58% των μεταχειρισμένων ελαστικών που εξετάστηκαν, παρουσίασε ελαττώματα.  Στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, αναφέρουν ως κυριότερο παράγοντα πρόκλησης συγκρούσεων τα ελαττωματικά ελαστικά, με τα ελαττωματικά φρένα να ακολουθούν στην δεύτερη θέση! Στην Ιρλανδία, τα 2/3 των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων οφείλονται στην κακή κατάσταση των ελαστικών των οχημάτων.
Close
 

Στις πλείστες περιπτώσεις, η οποιαδήποτε ζημιά/φθορά δεν είναι ορατή μέσα από τη ματιά ενός απλού οδηγού. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να φροντίζουμε για τον έλεγχό των ελαστικών από έναν ειδικό, σε τακτά χρονικά διαστήματα,, μερικές φορές χωρίς κανένα κόστος, αντίθετα με σίγουρο κέρδος την ασφάλειά μας, ίσως και τη ζωή μας!

 
 

Θα πρέπει επίσης να ξέρετε  ότι εκατοντάδες χιλιάδες μεταχειρισμένα ελαστικά τα οποία έχουν εισαχθεί στο νησί και διατίθενται προς πώληση είναι «χειμερινά».  Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι τα αποκτούν με μεγάλη άνεση λόγω της εξαιρετικά χαμηλής τιμής δεν γνωρίζουν πως η χρήση τους το καλοκαίρι ΕΙΔΙΚΑ στην Κύπρο είναι σχεδόν απαγορευτική. 

Τα «χειμερινά» ελαστικά έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καθώς είναι κατασκευασμένα για να προσδίδουν υψηλή πρόσφυση σε παγωμένα ή χιονισμένα οδοστρώματα ενώ αντίθετα θεωρούνται επικίνδυνα για χρήση όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές καθώς μπορεί να «κλατάρουν» ανά πάσα στιγμή ακόμη και αν ο οδηγός του οχήματος κινείται με χαμηλές ταχύτητες εντός των πόλεων ή στα όρια του Κ.Ο.Κ. στο εθνικό οδικό δίκτυο.

Το car.com.cy επικοινώνησε με κάποια από τα συγκεκριμένα καταστήματα και οι υπάλληλοι μας διαβεβαίωσαν πως τα χειμερινά ελαστικά μπορούν να κινηθούν με άνεση και ασφάλεια ακόμη και όταν το θερμόμετρο αγγίζει τους 40 βαθμούς Κελσίου στην ατμόσφαιρα! 

Βέβαια η θερμοκρασία στην άσφαλτο είναι πολύ υψηλότερη από εκείνη της ατμόσφαιρας και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί πότε θα κλατάρει ξαφνικά ένα μεταχειρισμένο εισαγόμενο χειμερινό ελαστικό…

Από την άλλη μεριά η τιμή απόκτησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ελαστικών για μια τετράδα ξενικά από τα 40 ευρώ -τοποθετημένα- ενώ για δύο μεταχειρισμένα ελαστικά μοτοσικλέτας το κόστος πέφτει στα 15 ευρώ. Μάλιστα αρκετές επιχειρήσεις δίνουν και εγγύηση έως και 6 μήνες!

Αυτές οι τιμές σίγουρα αποτελούν «μαγνήτη» για χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που μάλιστα νιώθουν και ασφαλείς μετά την τοποθέτηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ελαστικών στα οχήματά τους καθώς εμφανισιακά φαίνονται άψογα.

Ωστόσο η εξωτερική τους εμφάνιση μπορεί να μην έχει καμία απολύτως σχέση με την ποιότητά τους καθώς τα ελαστικά μπορεί να είναι «καμένα» (ξεραμένα) και επικίνδυνα για χρήση, ιδίως όταν κανείς κινείται με υψηλές ταχύτητες στις οποίες οι Κύπριοι έχουμε «καλές σχέσεις».

Στη Κύπρο με την άσφαλτο να «καίει» κυριολεκτικά, τα χειμερινά ελαστικά φθείρονται υπέρμετρα και γλιστρούν περισσότερο.

Παράλληλα ο δείκτης ταχύτητας είναι σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις χαμηλότερος από ότι αναγράφεται για τα λοιπά ελαστικά…

ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΑΛΛΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ «ΩΡΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ΒΟΜΒΕΣ».

 

 

Πότε είναι ακατάλληλα τα μεταχειρισμένα κατά την άποψη του ΤΟΜ

Για το θέμα επικοινωνήσαμε με το Τμήμα Οδικών Μεταφορών το οποίο εξήγησε ότι τα μεταχειρισμένα ελαστικά είναι ακατάλληλα όταν φέρουν εμφανείς φθορές από την χρήση σε προηγούμενο όχημα. Ο συνηθέστερος και πιο εμφανής παράγοντας για να κριθεί ένα ελαστικό ως ακατάλληλο για επανάχρηση είναι η μείωση του πάχους του πέλματος του ελαστικού (οι αυλακώσεις δεν έχουν το κατάλληλο βάθος - λιγότερο των 1.6 mm, που μετριέται σε απόσταση 3/4 από το κέντρο του πέλματος).

Άλλος ένας παράγοντας, είναι η εφαρμογή λάθος ελαστικών, όσον αφορά τις διαστάσεις. Όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό έντυπο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, η εφαρμογή φαρδύτερων ελαστικών από τα προτεινόμενα του κατασκευαστή, μπορεί να αποβεί ολέθρια για την ασφάλεια του οχήματος, επειδή τα πολύ φαρδιά ελαστικά αυξάνουν το αναρτώμενο βάρος, ειδικά στις μεγάλες ταχύτητες.

Κληθείς να μας απαντήσει εάν ένα ελαστικό είναι ακατάλληλο για άλλο αυτοκίνητο, όταν προηγουμένως έχει «φορεθεί» από άλλο, το Τ.Ο.Μ. είπε ότι δεν υπάρχει τέτοιο θέμα, παρά μόνον εάν έχει υποστεί σημαντικές φθορές, που το καθιστούν ακατάλληλο για εκ νέου χρήση. Υπογράμμισε, μάλιστα, την ανάγκη της επαναχρησιμοποίησης, ούτως ώστε να μειώνεται ο αρνητικός αντίκτυπος στο περιβάλλον, κυρίως.

 

 

Η ισχύουσα τεχνική οδηγία για τα μεταχειρισμένα ελαστικά

Εξασφαλίσαμε επίσης την τεχνική οδηγία του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, την οποία υπογράφει ο Σωτήρης Κολέττας, Διευθυντής του ΤΟΜ. Ο κ. Κολέττας επισημαίνει ότι σχετικά με «την εισαγωγή και πώληση μεταχειρισμένων ελαστικών, με ημερομηνία κατασκευής πέρα των πέντε ετών, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας ώστε κατά τον τεχνικό έλεγχο των ελαστικών ακόμα και αν το βάθος του πέλματος δεν έχει φτάσει στο ελάχιστο επιτρεπτό, αν διαπιστώνεται ότι αυτά είναι διαβρωμένα (σκουριασμένα) τότε το όχημα θα κρίνεται «ακατάλληλο».

Τονίζεται ότι έλεγχος των ελαστικών περιλαμβάνει οπτική επιθεώρηση όλου του τμήματος του ελαστικού, είτε με περιστροφή του υπεράνω του εδάφους ενώ το όχημα είναι πάνω από το φρεάτιο ή ανυψωμένο (με τη χρήση του βοηθητικού - αξονικού ψαλιδωτού ανυψωτήρα), είτε με κύλιση εμπρός και πίσω του οχήματος μέχρι τη συμπλήρωση ολόκληρου κύκλου περιστροφής των τροχών».

 

Οι πιο σοβαρές φθορές στα ελαστικά

Ο έλεγχος των ελαστικών μπορεί να γίνει ακόμα και από τον καθένα οδηγό, ειδικά όταν πρόκειται για εμφανείς με γυμνό μάτι ζημιές σε αυτά.

Ο παρακάτω πίνακας αναφέρει τις πιο σημαντικές ζημιές που μπορεί να καταστήσουν τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας ακατάλληλα – ο ίδιος έλεγχος μπορεί να γίνει και για μεταχειρισμένα ελαστικά, πριν την αγορά τους:

ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ

Ε – Επανέλεγχος

Π – Παρατήρηση

 

Καμιά προστασία των καταναλωτών

Τέλος το ΤΟΜ μας εξήγησε ότι δεν υπάρχει κάποια διαδικασία για την πιστοποίηση της καταλληλότητας των μεταχειρισμένων ελαστικών στην Κύπρο. Η εν λόγω πιστοποίηση και σήμανση υπάρχει και ισχύει μόνο για τα καινούργια ελαστικά.

 

Γενικές νομικές προδιαγραφές και τοποθέτηση μεταχειρισμένων ελαστικών

Γενικές Νομικές Προδιαγραφές

Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες, το νόμιμο ελάχιστο βάθος πέλματος για επιβατικά οχήματα είναι 1,6 mm. Για την υποβοήθηση του καταναλωτή, στις κύριες αυλακώσεις του ελαστικού υπάρχουν δείκτες φθοράς πέλματος που μειώνονται ως το επίπεδο της επιφάνειας του πέλματος όταν το πέλμα που απομένει είναι περίπου 1,6 mm.

Επιπλέον από όλα τα προηγούμενα, συνιστούμε για όλα τα ελαστικά επιβατικών οχημάτων και ελαφρών φορτηγών που χρησιμοποιούνται σε αυτοκινητοδρόμους να αποσύρονται από τη χρήση στα εξής βάθη πέλματος:

• θερινά / υψηλών επιδόσεων ελαστικά, ελαστικά για όλες τις εποχές = 3 mm  

• χειμερινά ελαστικά = 4 mm 

Οι συστάσεις αυτές βασίζονται σε δικές μας δοκιμές αλλά και στην πραγματική παγκόσμια εμπειρία που δείχνει ότι για να διατηρούν οι οδηγοί τη δυνατότητα απόδοσης (π.χ. το κράτημα σε βρεγμένο δρόμο) των ελαστικών τους, πρέπει να τα αντικαθιστούν πριν φθαρούν ως το νόμιμο ελάχιστο βάθος πέλματος του 1,6 mm. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα χειμερινά ελαστικά, για τα οποία οι χειμερινές ιδιότητες οδήγησης όπως η πρόσφυση στο χιόνι μειώνονται σημαντικά με βάθος πέλματος μικρότερο από 4 mm.

Τοποθέτηση Μεταχειρισμένων Ελαστικών

Μόλις τοποθετηθούν τα ελαστικά σε ένα όχημα και χρησιμοποιηθούν, θεωρούνται «μεταχειρισμένα». Υπάρχουν κίνδυνοι στην αγορά μεταχειρισμένων ελαστικών με άγνωστο ή αβέβαιο ιστορικό χρήσης. Τα μεταχειρισμένα ελαστικά ενδεχομένως να έχουν χρησιμοποιηθεί με ακατάλληλο τρόπο και να έχουν ζημιές που να οδηγήσουν, τελικά, στην αχρήστευση του ελαστικού.

Δεν εντοπίζεται εύκολα η κάθε ενδεχόμενη ζημιά στο ελαστικό ή οι συνθήκες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την αχρήστευσή του. Π.χ., οι επισκευές που δεν έγιναν σωστά ή μια ζημιά στις εσωτερικές επενδύσεις του ελαστικού είναι ορατές μόνο ύστερα από επιθεώρηση στο εσωτερικό του ελαστικού, αφού αφαιρεθεί πρώτα από τον τροχό. Πριν από την τοποθέτηση ενός μεταχειρισμένου ελαστικού θα πρέπει να ελέγχεται η κατάστασή του εξωτερικά και εσωτερικά από ειδικευμένο τεχνικό ελαστικών. Αν αγοράσετε μεταχειρισμένο όχημα και το ιστορικό των ελαστικών του σάς είναι άγνωστο, συνιστούμε τον έλεγχο των ελαστικών από ειδικευμένο τεχνικό ελαστικών, που θα πρέπει να αφαιρέσει το ελαστικό από τον τροχό για να εξετάσει και το εσωτερικό του κατάλληλα για τα χαρακτηριστικά όπως συνιστάται παρακάτω.

Συστάσεις: 

ΜΗΝ αγοράζετε, πουλάτε ή τοποθετείτε ελαστικά που παρουσιάζουν οποιοδήποτε από τα επόμενα χαρακτηριστικά:

• Τρύπες ή άλλα σημεία εισχώρησης αντικειμένων, είτε έχουν επισκευαστεί, είτε όχι. • Ενδείξεις εσωτερικής αποκόλλησης, όπως αποκόλληση πέλματος ή ζώνης (π.χ. κοιλώματα, βαθουλώματα, διογκώσεις, τοπική φθορά στο πέλμα, δονήσεις, ασυνήθιστος θόρυβος από τα ελαστικά κλπ.)

• Ενδείξεις ζημιάς από χρήση ελαστικού όταν ήταν ξεφουσκωμένο, όταν δεν είχε σωστή πίεση αέρα και/ή από υπερφόρτωση (π.χ. απόξεση εσωτερικών επενδύσεων, απόξεση φολίδων, αποχρωματισμός, εκτενής φθορά του πέλματος στους ώμους κλπ.)

• ΚΑΘΕ ζημιά σε εσωτερική επικάλυψη ή στη στεφάνη. • ΚΑΘΕ ιστορικό επαναλαμβανόμενης απώλειας πίεσης που απαιτεί συνεχή εισαγωγή αέρα. • Φθαρμένος ή απών αριθμός DOT ταυτότητας ελαστικού (TIN: Tire Identification Number), που βρίσκεται στο πλαϊνό του ελαστικού. • Ελαστικά με κωδικό ημερομηνίας παλιότερο από 10 έτη. Ο κωδικός ημερομηνίας – τα τρία ή τέσσερα τελευταία ψηφία του αριθμού DOT ταυτότητας ελαστικού (TIN) – δείχνει την εβδομάδα και το έτος κατασκευής του ελαστικού. Οι κατασκευαστές των οχημάτων είναι ενδεχόμενο, με βάση τη γνώση τους για συγκεκριμένη εφαρμογή του οχήματος,  να συστήσουν διαφορετική προθεσμία κατά την οποία πρέπει να αποσύρεται ένα ελαστικό. Η Continental συνιστά να ακολουθείτε τις οδηγίες τους.. • Να συμμετείχε σε πρόγραμμα απόσυρσης ή ανάκλησης. • Με ανεπαρκές βάθος πέλματος για συνέχιση της χρήσης (δηλ. να είναι σχεδόν φαγωμένο). Ελαστικά με βάθος πέλματος μικρότερο από 1,6 mm σε οποιοδήποτε σημείο τους είναι εντελώς φθαρμένα. • Ζημιά από χημικά, φωτιά, υπερβολική ζέστη, ή άλλη ζημιά από το περιβάλλον. • Χαρακτηρισμένο ως «άχρηστο ελαστικό»  (“scrap tire”) ή χαρακτηρισμένο με οποιονδήποτε τρόπο ως ακατάλληλο για χρήση σε αυτοκινητόδρομο. • Επισκευασμένο στο παρελθόν με σφραγιστικό ελαστικού ή με γεμιστικό υλικό. • Ελαστικά που έχουν τροποποιηθεί ώστε να μοιάζουν με καινούργια (π.χ.. με αναγομωμένο πέλμα). • Με μία από τις επόμενες ενδείξεις στο πλευρικό τοίχωμα: "NHS" (Not For Highway Use, Όχι για χρήση σε αυτοκινητόδρομο), "For Racing Purposes Only" (Χρήση μόνο για αγώνες), "Agricultural Use Only" (Μόνο γεωργική χρήση), "SL" (service limited agricultural tire, ελαστικό περιορισμένης γεωργικής χρήσης), ή οποιαδήποτε άλλη ένδειξη ότι το ελαστικό απαγορεύεται να χρησιμοποιηθεί σε δημόσιες οδούς.

 

 

29 Jul, 2025 Ώρα 22:06

Στέλιος Κυθρεώτης για οδική ασφάλεια: Η ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ "ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ" ΣΚΟΤΩΝΕΙ

Thumbnail

Πόσα χρόνια πρέπει να το λέμε και να μην ακούει κανένας; Φωνάζουν πάλι για τους «μιτσιούς που βουρούν» στους δρόμους. Όταν και οι ίδιοι έτρεχαν όταν ήταν μιτσιοί, όταν τράκαραν ή έχασαν φίλους στο δρόμο. Χθες, θρηνήσαμε ακόμη ένα νέο στην Αγλαντζιά και άλλον έναν στην Πάφο.

Close

Από μένα, λάτρη της ταχύτητας, που τρέχει μόνο στις πίστες βέβαια, θα διαβάσετε την άλλη όψη, την πραγματική, όχι εκείνη της Αστυνομίας, ούτε του ανίκανου να εντοπίσει τα προβλήματα στους δρόμους, Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. 

Και ξεκινάω την ανάλυση:

Close

Κόντρες: Γιατί γίνονται; 

Γίνονταν, γίνονται και θα γίνονται! Δεν συναινούμε, το αντίθετο! Απλά καταλαβαίνουμε γιατί γίνονται και έχει βγάλει η γλώσσα μας μαλλιά, αλλά δεν ακούει κανένας.  

Οι κόντρες, είναι κοινωνικό φαινόμενο. Μια μερίδα των νέων που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες θα τρέχουν, ναι, ενίοτε θα βάζουν και κόντρες! Δεν είναι σωστό, αλλά θα το πράττουν, όπως δεν πρέπει να καπνίζουν, να πίνουν αλκοόλ και πολλά άλλα. Εμείς, η Πολιτεία, τι κάνουμε για να το αποτρέψουμε; 

Close

Κατά την άποψη μου ΤΙΠΟΤΑ το ουσιώδες και δεν αποτρέπεται με τα μυαλά που κουβαλούν οι υπεύθυνοι. Και το κυριότερο, κανένας δεν θα τιμωρηθεί - όπως καταλάβατε και από τις πρόσφατες πυρκαγιές -  για τις λανθασμένες αποφάσεις του. Οι κόντρες θα συνεχίζονται για ΠΑΝΤΑ με τις πολιτικές που ακολουθεί η ανίκανη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα Αστυνομία. Γιατί; Να σας εξηγήσω.

 

Αστυνομία

Με το δάχτυλο ψηλά και το να τους λέμε ότι δεν θα τρέχετε, οι νεαροί, το βλέπουν και γελάνε. Και αν «βάλουμε κάμερες» στην Αγλαντζιά, θα τρέχουν πχ στο Γέρι. Όταν σκοτωθεί κάποιος εκεί, θα βάλουμε κάμερες και στο Γέρι. Θα κινηθούν για κόντρες σε άλλο σημείο και ούτω καθεξής. Κια όλα αυτά, την ώρα που οι ειδήμονες "υπεύθυνοι" αστυνομικοί κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου, ανησυχώντας μόνο για την προαγωγή τους και για τις δηλώσεις που θα κάνουν στις κάμερες (ότι μειώθηκαν τα θανατηφόρα – πάει και αυτό).

Η αστυνομία – τους γνωρίζω καλά – χτίζει τους αυριανούς «Αρχηγούς Τροχαίας» μέσα από σεμινάρια στο εξωτερικό και πολιτικές ξεπερασμένες. Και δεν εννοώ ότι πρέπει να τρέχουν οι νεαροί στους δρόμους. Απλά, δεν μπορεί κάποιος που στα νιάτα του ήταν «μοτορτζής» με μοτιφαρισμένη μοτόρα και τώρα είναι αστυνομικός και στα σκαριά για να «προαχθεί», να μην μπορεί να καταλάβει τι θέλουν οι νεαροί που αγοράζουν μοτοσικλέτες με τελική 300χλμ/ω +, όπως τη δική του τότε. Σίγουρα όχι για να πηγαίνουν 30χλμ/ω και 100χλμ/ω στον αυτοκινητόδρομο. Άρα, τι θέλουν οι νεαροί; ΘΕΛΟΥΝ ΠΙΣΤΕΣ! Θέλουν χώρους εκτόνωσης!

Σας πληροφορώ ότι η πίστα Achna Speedway είναι η μοναδική πίστα στην Κύπρο που φιλοξενεί δεκάδες μοτοσικλετιστές που κάνουν μαθήματα ασφαλούς οδήγησης ή τρέχουν με ασφάλεια. Και όταν φύγουν από εκεί, είναι πλέον χορτασμένοι. Ασχολείται κανένας από την Πολιτεία;

Η Αστυνομία, θα έπρεπε να παροτρύνει  την Πολιτεία να ενδυναμώνει την πίστα, ή να κτίσει και άλλες πίστες! Το να νομίζεις ότι με τις κάμερες θα μειώσεις τα δυστυχήματα, αυτό είναι πλέον ξεπερασμένο, οι αριθμοί τους διαψεύδουν. Θα τιμωρηθεί κάποιος για τις λανθασμένες αποφάσεις του; Όχι! Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας; Όχι βέβαια! Λανθασμένες και ξεπερασμένες πολιτικές δεν θα σώσουν τους νέους, ούτε θα μειώσουν τις κόντρες. Σας το υπογράφω. 

 

Κάμερες φωτοεπισήμανσης

Μεγάλος ντόρος έγινε για τις κάμερες. Συνεχίστε, καλά πάτε. Εισπράττετε. Οι «ειδικοί», επέμεναν να φέρουν τις κάμερες για να σώσουν ζωές. Κατάφεραν να πληρώσουν εκατομμύρια, να φορτώνουν ακόμη και καλούς οδηγούς με πόντους και πρόστιμα και τελικά, να αυξήσουν τα θανατηφόρα και σοβαρά δυστυχήματα από τη μέρα που τοποθετήθηκαν. Βέβαια, ψάχνουν και πάλι σε ποιον θα επιρρίψουν την ευθύνη. ΚΑΝΕΝΑΣ δεν είναι υπόλογος στο υπουργείο ή στην Αστυνομία.

Θα αναρωτιέστε αν συμφωνώ με τις κάμερες. Συμφωνώ αλλά σαν 10ο μέτρο και όχι τώρα. Έπρεπε να γίνουν άλλα πρώτα, πολλά! Έχω ετοιμάσει ολόκληρη μελέτη για το σύστημα φωτοεπισήμανσης, την έχω παρουσιάσει στον τέως υπουργό, την παρουσιάσαμε μαζί στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και ο υπουργός τους είπε στην παρουσία μου ότι «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και να με καλέσουν να την αναλύσουμε». Θα με καλέσουν ακόμα (με ανάμιξη της Αστυνομίας, που δεν θέλει να αναμοχλεύουμε το βούρκο των αποφάσεων τους, ούτε τα ταξιδάκια τους στο εξωτερικό για ενημέρωση)... 

 

Δεν είμαι εναντίον των καμερών οι οποίες πρέπει να μπαίνουν σε σημεία που έχουν γίνει σοβαρά ή θανατηφόρα δυστυχήματα τα τελευταία 5 χρόνια (ονομάζονται μελανά σημεία). Είμαι εναντίον του να φέρουμε κάμερες πριν να λάβουμε άλλα πολλά μέτρα για την οδική ασφάλεια στην Κύπρο. 

 

Πίστες 

Είμαστε «ευρωπαϊκή χώρα» μόνο για την μάππα. Για το αυτοκίνητο και τη μοτοσικλέτα είμαστε στη δεκαετία του ’50. 

200 γήπεδα της μάππας, μια μόλις πίστα, φτιαγμένη με κόπο και κεφάλαια από ιδιώτη, να προσπαθεί να διατηρηθεί σε ζωή. ΑΠΑΡΑΔΕΧΤΟ.

Για να σώζουμε ζωές θα έπρεπε να χτίσουμε 1-2 νέες πίστες ή να συντηρούμε την υφιστάμενη, να ενισχύσουμε τα μαθήματα οδικής ασφάλειας στις πίστες και να ενδυναμώσουμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό που έχει να κάνει και με τους νέους που θέλουν να τρέχουν και που αποτελεί την καλύτερη διέξοδο ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ για μείωση των επιρρεπών στην ταχύτητα νεαρών οδηγών στους δρόμους. Δεν το λέμε εμείς, το λένε μελέτες που τους τις δίνουμε και τις πετάνε στον κάλαθο γιατί…οι κάμερες σώζουν ζωές… 

Οι κάμερες θα έπρεπε να έρθουν αφού έχουμε καλό οδικό δίκτυο, καλύτερους οδηγούς, περισσότερες πίστες και αφού έχουμε ενισχυμένο μηχανοκίνητο αθλητισμό που ξεκινά από την ηλικία των 7 χρονών με το karting: το άθλημα που φέρνει τα παιδάκια στις πίστες και τα σώζει από το να πάρουν το αυτοκίνητο και να αρχίσουν να τρέχουν όταν φθάσουν στην εφηβεία. Οι κάμερες να έρθουν αφού η Αστυνομία μας αποκτήσει ικανούς και σύγχρονους ηγέτες και όχι καρεκλοκένταυρους βολεμένους από τα κόμματα που δεν τολμούν να κάνουν τίποτε το σύγχρονο. 

 

Κλείνω συνοψίζοντας:

- Οι κόντρες θα συνεχίσουν να γίνονται. Και οι νέοι θα τρέχουν στους δρόμους. Κακώς. Γίνονται από τον καιρό που ήμουνα εγώ νεαρός, δεκαετίες πριν.

- Οι κάμερες σώζουν ζωές, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών και σε συγκεκριμένα σημεία. ΚΑΚΩΣ ήλθαν στην Κύπρο ΠΡΙΝ να ληφθούν άλλα μέτρα για την οδική ασφάλεια που θα έσωζαν όντως ζωές στη χώρα μας, όπως να φύγουν τα πασσαλάκια από τους δρόμους, να εκσυγχρονιστούν τα κιγκλιδώματα - σκοτώστρες, να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο και πολλά άλλα.

- Η Αστυνομία έχει ευθύνες, ιδιαίτερα η ηγεσία της και όσοι ασχολούνται με την «οδική ασφάλεια». Όπως και το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, με όλο τον σεβασμό. Θέλουμε να σώσουμε ζωές, θέλουμε σύγχρονες προσεγγίσεις.

- Η μοναδική διέξοδος για τους νέους δεν είναι η αστυνόμευση για να μην γίνουν οι κόντρες (απλά θα γίνουν παρακάτω), αλλά η δημιουργία εναλλακτικής πορείας για εκείνους που θέλουν να τρέχουν και είναι χιλιάδες: Πίστες ταχύτητας και ασφάλειας και ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Κυρίως του karting.  

Λυπάμαι που ακόμη δύο νεαροί έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Κάποιοι από την Πολιτεία, εκτός από τους όποιους εμπλεκόμενους στο δυστύχημα, έχουν ευθύνη. 

Λυπάμαι τέλος να πω ότι με τα μυαλά που κουβαλάνε εκεί στην Αστυνομία, θα έχουμε κι άλλους νεαρούς νεκρούς στους δρόμους μας. 

Πάντα όμως, θα φταίνε οι άλλοι. Η προαγωγή, προαγωγή, οι διακοπές, διακοπές.

 

Στέλιος Κυθρεώτης

Ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας