Ειδήσεις

05 Dec, 2024 Ώρα 10:30

Τα προφητικά λόγια του Sergio Marchionne για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης

Thumbnail

Ο Sergio Marchionne, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Automobiles που πέθανε στις 25 Ιουλίου 2018 από σοβαρή ασθένεια, το 2017 ήγειρε αμφιβολίες για την πρόωρη και μαζική εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων για μια σειρά από λόγους που εξήγησε. Η ομιλία στην οποία έκανε διάφορες σκέψεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποιήθηκε στο Rovereto το 2017, με αφορμή την τελετή για την απονομή του τιμητικού πτυχίου μηχανικού μηχανικής μηχανικής όπου ο Marchionne, τότε επικεφαλής του ομίλου Fiat Chrysler Automobiles (FCA), εξέφρασε επιφυλάξεις για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπροστά σε καθηγητές και φοιτητές του Πανεπιστημίου του Τrento.

Close

Πέρασαν σχεδόν 10 χρόνια, άλλαξαν πολλά, βελτιώθηκαν οι υποδομές, βελτιώθηκε η αυτονομία. Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αγωνίζεται να απογειωθεί και το όραμα του μεγάλου μάνατζερ εξακολουθεί να φαίνεται επίκαιρο για πολλούς.

Ο Marchionne και το όραμά του για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Ο Marchionne είχε τονίσει το γεγονός ότι δεν ήταν ακόμη έτοιμος για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σήμερα, οι προβλέψεις του φαίνονται να γίνονται πραγματικότητα, με την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αντιμετωπίζει προβλήματα. Οι κατασκευαστές υποφέρουν από τις σοβαρές απώλειες αλλά και τα ενεργειακά προβλήματα που επιτείνονται από την αυξανόμενη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η κρίση επιδεινώνεται από την απουσία στρατηγικού οράματος και διεισδυτικών ηγετών σαν αυτόν.

Close

 

 

Ο Marchionne υπογράμμισε τους κινδύνους και τις προκλήσεις που συνδέονται με αυτήν την φαινομενικά επαναστατική τεχνολογία. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας, που έγινε διάσημη, προειδοποίησε ενάντια στη βιασύνη να θεωρηθεί το ηλεκτρικό όχημα ως η οριστική λύση για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, ειδικά στα αστικά κέντρα, ορίζοντας το ως «δίκοπο μαχαίρι».

Σύμφωνα με τον Marchionne, η κατάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συγκρίσιμη με εκείνη του υδρογόνου: παρά τα υποσχόμενα «πολύ καθαρά» οχήματα, το περιβαλλοντικό κόστος της διαδικασίας παραγωγής παραμένει υψηλό. Για το υδρογόνο, η παραγωγή απαιτούσε τεράστιες ποσότητες ενέργειας και δημιουργούσε έμμεσα σημαντική ρύπανση. Ομοίως, τόνισε ότι τα όρια του ηλεκτρικού δεν περιορίζονται μόνο σε πρακτικά προβλήματα όπως το υψηλό κόστος, η περιορισμένη αυτονομία, οι μεγάλοι χρόνοι φόρτισης και η έλλειψη υποδομής ανεφοδιασμού.

Το πραγματικό ερώτημα, γι’ αυτόν, ήταν η πηγή της ενέργειας που χρησιμοποιήθηκε για την τροφοδοσία των ηλεκτρικών οχημάτων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου τα δύο τρίτα της ηλεκτρικής ενέργειας εξακολουθούν να παράγονται από ορυκτά καύσιμα, με τον άνθρακα –το πιο ρυπογόνο από αυτά– να αντιπροσωπεύει περίπου το 40% του συνόλου. Η ανάλυσή του ανέδειξε πώς η πραγματική πρόκληση δεν έγκειται μόνο στην αλλαγή της τεχνολογίας, αλλά στην πλήρη επανεξέταση του τρόπου παραγωγής και χρήσης ενέργειας.

Στο πλαίσιο αυτό, η εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν θα έλυνε το περιβαλλοντικό πρόβλημα, αλλά θα κινδύνευε να το επιδεινώσει.

Close
«Εάν το πρόβλημα της παραγωγής ενέργειας από καθαρές και ανανεώσιμες πηγές δεν λυθεί», υποστήριξε ο Marchionne, «η μετατροπή σε ηλεκτρική ενέργεια αντιπροσωπεύει απειλή για την ίδια την ύπαρξη του πλανήτη μας».

Αυτό το όραμα πριν από 10 χρόνια, σε αντίθεση με τον ευρέως διαδεδομένο ενθουσιασμό για τα ηλεκτρικά οχήματα, εγείρει θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας. Ενώ ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη χρειάστηκε σταδιακά να κλίνει προς την ηλεκτροκίνηση, οι ανησυχίες που διατύπωσε ο Marchionne σχετικά με τη βιωσιμότητα ολόκληρου του κύκλου παραγωγής παραμένουν επίκαιρες.

Σε μια εποχή όπου οι ενεργειακοί πόροι είναι ολοένα και περισσότερο σε ζήτηση και οι παγκόσμιες ενεργειακές ανάγκες αυξάνονται συνεχώς, τα λόγια του Marchionne φαίνονται προφητικά. Η μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια, αν δεν συνοδεύεται από επανάσταση στις πηγές ενέργειας, κινδυνεύει να είναι απλώς μια καταπραϋντική, παρά μια οριστική λύση για την κλιματική κρίση.

Η Νορβηγία διδάσκει. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν φτάσει σχεδόν το 100%, αλλά σε μια χώρα όπου σχεδόν το 100% της ενέργειας παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, συμπεριλαμβανομένης της αιολικής και κυρίως υδροηλεκτρικής ενέργειας, με το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας να είναι προφανώς μεταξύ των χαμηλότερων στην Ευρώπη.

Ο Sergio Marchionne λοιπόν όρισε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως «ένα δίκοπο μαχαίρι», διότι σύμφωνα με τον ίδιο, χωρίς επανάσταση στις πηγές ενέργειας, το ηλεκτρικό δεν είναι μια πραγματική οικολογική λύση. Σήμερα, με τις τρέχουσες ενεργειακές προκλήσεις, τα λόγια του φαίνονται πιο προφητικά από ποτέ. Είμαστε έτοιμοι για ένα βιώσιμο μέλλον;

08 Jul, 2025 Ώρα 10:39

To Fiat Doblò είναι το «Van της Χρονιάς» στα Auto Express New Car Awards 2025

Thumbnail

Άλλη μια διάκριση κατέκτησε το επαγγελματικό Fiat Doblò Cargo, το οποίο αναδείχθηκε «Small Van of the Year» στα φετινά Auto Express New Car Awards 2025. Ένα βραβείο που επιβεβαιώνει την επιτυχημένη πορεία του στην κατηγορία των compact επαγγελματικών οχημάτων. Η διάκριση αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία καθώς ήρθε μόλις έναν χρόνο μετά την πλήρη ανανέωσή του, με φρέσκια σχεδίαση και προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά.

Close

 

 

Η κριτική επιτροπή των Auto Express Awards αναφέρθηκε στην αποδοτικότητα και την τεχνολογική αναβάθμιση του νέου Doblò, επισημαίνοντας πως αποτελεί ιδανική λύση για μεταφορές, χάρη στις συμπαγείς του διαστάσεις, την ευελιξία του και τον πρακτικό εσωτερικό του σχεδιασμό. Ο αρχισυντάκτης του Auto Express, Paul Barker δήλωσε μεταξύ άλλων: «Η πρόσφατη ενίσχυση σε αποδοτικότητα, τεχνολογία και στυλ έφερε το Doblò στην κορυφή της κατηγορίας του. Με τόσες επιλογές διαμόρφωσης σε κινητήρες και φορτία, υπάρχει έκδοση που καλύπτει κάθε επαγγελματική ανάγκη.»

 

Close

 

Το Fiat Doblò διατίθεται σε δύο εκδόσεις μήκους – Standard με χώρο φόρτωσης 3,3 έως 3,8 m³ και Maxi με αυξημένη χωρητικότητα 3,9 έως 4,4 m³, προσφέροντας ευελιξία και πρακτικότητα για κάθε επαγγελματική ανάγκη.– με επιλογή μεταξύ πετρελαιοκίνητων και 100% ηλεκτρικών εκδόσεων, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα αναγκών επαγγελματιών και επιχειρήσεων.

Η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση E-Doblò προσφέρει αστική αυτονομία που φτάνει ακόμη και 390–412 χλμ, και ταχυφόρτιση που φτάνει στο 80% σε μόλις 30 λεπτά. Χάρη στην εξαιρετική μεταφορική ικανότητα που αγγίζει τα 800 kg (ή έως και 1.000 kg στις εκδόσεις με θερμικό κινητήρα), το Doblò παραμένει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα compact van της αγοράς.

 

 

Το εσωτερικό του Fiat Doblò έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την πρακτικότητα, την άνεση και την τεχνολογική υποστήριξη του επαγγελματία σε ευρυχωρία και εργονομία καθώς και τεχνολογική άνεση με τεχνολογίες όπως Σύστημα infotainment με οθόνη αφής 10", υποστηρίζει Apple CarPlay & Android Auto™, Smartphone Station: Ενσωμάτωση κινητού στην κεντρική κονσόλα, με χειρισμό από το τιμόνι ή φωνητικές εντολές. ePTO (electric Power Take Off): Εσωτερική πρίζα για λειτουργία επαγγελματικού εξοπλισμού – ιδανική για κινητό συνεργείο.  Ο βασικός εξοπλισμός του Fiat Doblò περιλαμβάνει αυτόνομο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB), αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, διατήρηση λωρίδας, έλεγχο τυφλού σημείου, υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα (Hill Start Assist), σύστημα παρκαρίσματος με αισθητήρες, έξι αερόσακους με έλεγχο ευστάθειας (ESC), καθώς και ειδοποίηση κόπωσης οδηγού.

Το Fiat Doblò με κινητήρα diesel προσφέρεται από την CiC Automasters Ltd από €19,250 + ΦΠΑ , ενώ η ηλεκτρική έκδοση E-Doblò διατίθεται από από €29,900 + ΦΠΑ.

Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στον ίδιο θεσμό το Fiat Scudo απέσπασε τον τίτλο του “Highly Commended” στην κατηγορία των μεσαίων van, ενισχύοντας το κύρος της Fiat Professional στην ευρωπαϊκή αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.