Αγορά

16 Jan, 2020 Ώρα 22:09

Διαβάστε για να ξέρετε τους κανονισμούς του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Formula E

Thumbnail

Το παγκόσμιο πρωτάθλημα Formula E έχει ήδη ξεκινήσει στα τέλη του 2019 από την Σαουδική Αραβία και συνεχίζεται το Σάββατο 18 Ιανουαρίου στη Χιλή.

Close

Έχετε αναρωτηθεί πώς διεξάγεται ο θεσμός με τα ηλεκτρικά μονοθέσια; Ποιοι είναι οι ιδιαίτεροι κανονισμοί του, σε τι διαφέρει από τη γνωστή σε όλους Formula 1 και πώς μπορεί να το παρακολουθήσει ο απλός φίλαθλος κατανοώντας το κάθε στάδιο του αγωνιστικού τριήμερου; Στις γραμμές που ακολουθούν αναλύονται η φιλοσοφία, οι κανονισμοί και οι προδιαγραφές που διέπουν το πρωτάθλημα Formula E.

_

Close

Από το 2013

Είναι γεγονός ότι όταν η Formula E αποκάλυψε το αγωνιστικό της μονοθέσιο στη Φρανκφούρτη το φθινόπωρο του 2013, οι ιδρυτές της, ο Alejandro Agag και ο Πρόεδρος της FIA Jean Todt, διακατέχονταν από μεγάλο σκεπτικισμό: είναι σε θέση ένας θεσμός που διεξάγεται στο κέντρο των πόλεων ακολουθώντας εντελώς νέα μονοπάτια να επιτύχει; Θα προσελκύσει τον απαραίτητο αριθμό ομάδων, χορηγών και οδηγών, με ενθουσιασμό για αυτό το νέο τύπο μηχανοκίνητου αθλητισμού;

Close

Έξι χρόνια αργότερα, η απάντηση είναι σαφής: Με αρκετούς κατασκευαστές κύρους - Audi, BMW, Porsche, Mercedes, DS, Jaguar και Nissan – να βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι στην πίστα, πολυάριθμους παγκόσμιους κολοσσούς ως χορηγούς και ταχέως αναπτυσσόμενη δημοτικότητα σε όλη την υφήλιο, η Formula E είναι η επόμενη «καυτή μόδα» στο Motorsport.

_

Αγώνες στις πόλεις...

Στη Formula E πολλά πράγματα είναι διαφορετικά. Το ημερολόγιο αγώνων αρχίζει στα τέλη του φθινοπώρου ή στις αρχές του χειμώνα και εκτείνεται στο καλοκαίρι του επόμενου έτους. Αντί για μόνιμες πίστες, οι οποίες βρίσκονται συνήθως μακριά από τις μεγάλες αστικές περιοχές, η Formula E εστιάζει αποκλειστικά σε αγώνες «προσωρινών» πιστών μέσα στις μεγαλουπόλεις. Παρίσι, Βερολίνο, Ρώμη, Λονδίνο, Σεούλ, Πόλη του Μεξικού και Νέα Υόρκη είναι μερικά μόνο παραδείγματα αυτών.

Σε σύγκριση με άλλες σειρές αγώνων, όπως η Formula 1, η Formula E έχει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για τα επόμενα χρόνια. Ακόμα και με έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό συμμετεχόντων κατασκευαστών η σειρά θα παραμείνει επικεντρωμένη σε δύο στοιχεία, χωρίς υπερβολική αύξηση των προϋπολογισμών: αγώνες και εξελίξεις που έχουν προορισμό τη μεταφορά τους στην παραγωγή. 

Ως αποτέλεσμα, τα κεντρικά στοιχεία, όπως το πλαίσιο, η μπαταρία, τα ελαστικά και τα φρένα, θα παραμείνουν τα κοινά μέρη προδιαγραφών για όλες τις ομάδες και τους κατασκευαστές τα επόμενα χρόνια. Μόνο το κινητήριο σύστημα - που αποτελείται από τον κινητήρα, τη μετάδοση, τα τμήματα της ανάρτησης και το σχετικό λογισμικό - θα συνεχίσει να είναι ανοικτό σε εξέλιξη. Επιπρόσθετα, θα αυξηθούν διαδοχικά παράμετροι όπως η επιτρεπόμενη ισχύς σε προκριματικούς και αγώνες ή η μέγιστη επιτρεπτή ανάκτηση ενέργειας στον αγώνα. Αυτό το πλαίσιο κανονισμών είναι δεσμευτικό για τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου παρέχει σε όλους την απαραίτητη επιχειρησιακή ασφάλεια.

Σε επίπεδο επικοινωνίας, η Formula E είναι ίσως μπροστά από την εποχή της, με ένα τέχνασμα μοναδικό στο διεθνές Motorsport, το FanBoost. Μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας των θεατών στο επίσημο website ή στο Twitter, οι πέντε πιο δημοφιλείς οδηγοί εφοδιάζονται με ενίσχυση ισχύος του μονοθεσίου για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ίσως αρκετή για αυτό το κρίσιμο προσπέρασμα.

_

Κανονισμοί Formula E

Χρονοδιάγραμμα του αγωνιστικού Σαββατοκύριακου

Shakedown (μία ημέρα πριν τον αγώνα), 15΄ διάρκεια, 3 γύροι/οδηγό, 110 kW ισχύος στο μονοθέσιο

Πρώτο σκέλος ελεύθερων δοκιμών, 45΄ διάρκεια, 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

Δεύτερο σκέλος ελεύθερων δοκιμών, 30΄ διάρκεια, 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

Χρονομετρημένα δοκιμαστικά, σε 4 groups διάρκειας 6΄ το καθένα, ένας χρονομετρημένος γύρος με 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

Super Pole, ένας γύρος στον οποίο συμμετέχουν οι 6 ταχύτεροι οδηγοί, με 250 kW στο μονοθέσιο

Αγώνας διάρκειας 45΄ συν ένας επιπλέον γύρος, 200 kW ισχύος στο μονοθέσιο

Οι διπλοί αγώνες διεξάγονται ένας ανά ημέρα, με κάθε αγώνα να αντιμετωπίζεται ως αυτόνομο E-Prix

Χρονομετρημένα δοκιμαστικά και Super Pole

Οι 24 οδηγοί χωρίζονται σε 4 groups σύμφωνα με την τρέχουσα κατάταξη στο πρωτάθλημα. Οι έξι πρώτοι στο πρωτάθλημα αποτελούν την πρώτη ομάδα. Κάθε ομάδα έχει 6΄ για να επιτύχει τους καλύτερους δυνατούς χρόνους. Μετά από την έξοδο από τα pits και έναν ή δύο γύρους προθέρμανσης με ισχύ 200 kW, ένας μόνο «flying» γύρος μπορεί να οδηγηθεί με πλήρη ισχύ 250 kW. Οι έξι ταχύτεροι, ανεξάρτητα από την ομάδα που προέρχονται, συμμετέχουν στη Super Pole, όπου κάθε οδηγός κάνει και πάλι έναν αγωνιστικό γύρο σε πλήρη ισχύ (250 kW). Ο νικητής της Super Pole, εξασφαλίζει τρεις επιπλέον βαθμούς. Οι θέσεις στη σειρά εκκίνησης κρίνονται από τους χρόνους στη Super Pole (θέσεις 1-6) και τους χρόνους της αρχικής φάσης των τεσσάρων groups (θέσεις 7-24).

E-Prix

Ο αγώνας - το E-Prix - ξεκινά χωρίς γύρο προθέρμανσης. Τα μονοθέσια βρίσκονται λίγα μέτρα πίσω από τις πραγματικές θέσεις εκκίνησης, πριν οι πιλότοι τα οδηγήσουν στο grid, δευτερόλεπτα πριν σβήσουν τα φώτα. Ο αγώνας διαρκεί 45΄συν ένα γύρο. Η μέγιστη ισχύς στον αγώνα είναι 200 kW.

Ποσότητα ενέργειας

Κάθε οδηγός διαθέτει 52 kWh ενέργειας για τον αγώνα. Μία kWh αυτής της ενέργειας αφαιρείται ανά λεπτό παρουσίας αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα ή για ένα πλήρη γύρο υπό κίτρινη σημαία.

Attack Mode

Από την προηγούμενη, 5η σεζόν παρουσιάστηκε η λεγόμενη «ζώνη ενεργοποίησης», με το μονοθέσιο να λειτουργεί σε «Attack Mode». Όταν ένας οδηγός βρίσκεται σε αυτή τη ζώνη της πίστας, η ισχύς του μονοθεσίου ανεβαίνει βραχυπρόθεσμα στα 235 kW. Ο αριθμός των ζωνών και η διάρκειά τους καθορίζονται ξεχωριστά για κάθε αγώνα και ανακοινώνονται από την FIA πριν ξεκινήσει ο αγώνας. To Attack Mode δεν ενεργοποιείται όταν υπάρχει αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα ή τα μονοθέσια κινούνται σε καθεστώς κίτρινης σημαίας.  

FanBoost

Οι οπαδοί της Formula Ε έχουν την ευκαιρία να υποστηρίξουν τους αγαπημένους τους οδηγούς, με ένα πλεονέκτημα στον αγώνα. Για να το πράξουν, μπορούν να αρχίσουν να ψηφίζουν τη Δευτέρα πριν από τον αγώνα και μέχρι και 15 λεπτά πριν την εκκίνηση μέσω του Twitter, της επίσημης ιστοσελίδας Formula E (fanboost.fiaformulae.com) ή της εφαρμογής Formula E. Οι πέντε οδηγοί με τις περισσότερες ψήφους επιβραβεύονται με το λεγόμενο FanBoost, το οποίο μπορεί να ενεργοποιηθεί από το 22ο λεπτό του αγώνα και προσφέρει βραχυπρόθεσμη αύξηση ισχύος στα 250 kW.

_

Βαθμολόγηση

Οι δέκα πρώτοι πιλότοι σε κάθε αγώνα κερδίζουν βαθμούς σύμφωνα με το επίσημο σύστημα FIA, ανάλογο με τη Formula 1 και το DTM:

Θέση 1: 25 βαθμοί

Θέση 2: 18 βαθμοί

Θέση 3: 15 βαθμοί

Θέση 4: 12 βαθμοί

Θέση 5: 10 βαθμοί

Θέση 6: 8 βαθμοί

Θέση 7: 6 βαθμοί

Θέση 8: 4 βαθμοί

Θέση 9: 2 βαθμοί

Θέση 10: 1 βαθμός

Όπως προαναφέρθηκε, τρεις πρόσθετοι βαθμοί απονέμονται στο νικητή της Super Pole. Ο οδηγός με τον ταχύτερο γύρο στον αγώνα λαμβάνει ένα επιπλέον βαθμό, εφόσον έχει τελειώσει στην πρώτη δεκάδα και δεν χρησιμοποίησε το FanBoost στον ταχύτερο γύρο του. O πιλότος με τον ταχύτερο χρόνο από τα 4 groups προκριματικών, πριν διεξαχθεί η Super Pole, κερδίζει έναν επιπλέον βαθμό.

Χρόνοι φόρτισης

Η φόρτιση του μονοθεσίου απαγορεύεται τόσο κατά τη διάρκεια των χρονομετρημένων δοκιμαστικών όσο και κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς και σε όλη τη διάρκεια του “Parc Fermé” και του τεχνικού ελέγχου. Οι ομάδες μπορούν να φορτίζουν τα μονοθέσια στα ενδιάμεσα διαστήματα και κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών.

e-License

Προκειμένου να αποκτήσουν την απαραίτητη «λισάνς» και να συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα FIA Formula E, οι οδηγοί – εκτός της αγωνιστικής εμπειρίας – πρέπει να ολοκληρώσουν ειδική εκπαίδευση της FIA με επίκεντρο την ηλεκτρική ασφάλεια, ειδικά χαρακτηριστικά του πλήρως ηλεκτρικού μονοθέσιου, καθώς και τις τεχνικές και αθλητικές προδιαγραφές της Formula Ε.

Σεζόν 2019-2020

Στην 6η της σεζόν, με 14 γύρους, η Formula E θα έχει περισσότερους αγώνες από ποτέ στην ιστορία της. Η σειρά θα επισκεφθεί δώδεκα διάσημες μεγαλουπόλεις, συμπεριλαμβανομένων εννέα πρωτευουσών. Με εξαίρεση δύο πόλεων (Πόλη του Μεξικού και Μαρακές), οι αγώνες θα πραγματοποιηθούν αποκλειστικά σε προσωρινές πίστες στις καρδιές των πόλεων - κάτι μοναδικό στο διεθνές Motorsport.  Όπως και πέρυσι, η σεζόν ξεκίνησε στο Diriyah, προάστιο του Ριάντ,  πρωτεύουσας της Σαουδικής Αραβίας. Ακολουθεί αυτό το Σαββατοκύριακο το Σαντιάγο της Χιλής και στη συνέχεια η Πόλη του Μεξικού, το Μαρακές στο Μαρόκο, η Σάνια στην Κίνα, η Ρώμη, το Παρίσι, η Τζακάρτα στην Ινδονησία και η Σεούλ (με τις δύο τελευταίες για πρώτη φορά στο καλεντάρι και τον αγώνα στη Νότια Κορέα εν μέρει στο Ολυμπιακό Στάδιο), το Βερολίνο, η Νέα Υόρκη (στο Μπρούκλιν!) και τέλος το Λονδίνο, τον Ιούλιο, με ένα διπλό E-Prix.

 

30 Apr, 2024 Ώρα 13:47

Η νέα BMW X2 με κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου και αμιγώς ηλεκτρική από τον Όμιλο Πηλακούτα

Thumbnail

Η BMW X2 είναι το μοντέλο που εισήγαγε για πρώτη φορά την έννοια του Sports Activity Coupé (SAC) στην premium compact κατηγορία. Τώρα, τη σκυτάλη παραλαμβάνει η δεύτερη γενιά με ακόμα πιο ξεχωριστή σε εμφάνιση, πιο σπορ και  σημαντικά μεγαλύτερες διαστάσεις. Σημαντικότερο όμως είναι και η προσθήκη της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης  iΧ2, που προσφέρει ακόμα περισσότερες επιλογές στον υποψήφιο αγοραστή.

Close

Η νέα BMW X2 υιοθετεί μια ξεχωριστή σχεδίαση που την καθιστά άμεσα αναγνωρίσιμη ως ένα καθαρόαιμο Sports Activity Coupé (SAC). Έχει μεγαλώσει κατά 194 χιλιοστά σε μήκος σε σχέση με την προκάτοχό της, φτάνοντας τα 4.554 χιλιοστά, κατά 21 χιλιοστά σε πλάτος (στα 1.845 χιλιοστά) και κατά 64 χιλιοστά σε ύψος (στα 1.590 χιλιοστά). Επιπλέον, το μακρύτερο μεταξόνιο και τα φαρδύτερα μετατρόχια αυξάνουν την ευρυχωρία τόσο στο εσωτερικό όσο και για τις αποσκευές και τώρα διαθέτει μέγιστη χωρητικότητα στα 560 - 1.470 λίτρα. Αντίθετα, η BMW iX2 προσφέρει από 525 μέχρι 1.400 λίτρα χωρητικότητα.

 

Close

 

Στον εξωτερικό σχεδιασμό, πέραν από τον κουπέ του χαρακτήρα, ξεχωρίζει η μπροστινή μάσκα – σήμα κατατεθέν των σύγχρονων μοντέλων της BMW – και τα LED φωτιστικά σώματα. Για πρώτη φορά στην premium compact κατηγορία – διατίθεται με προαιρετικό φωτισμό περιγράμματος BMW Iconic Glow ενώ προαιρετικά περιλαμβάνονται οι προσαρμοζόμενοι προβολείς LED με αντιθαμβωτική δέσμη matrix για τη μεγάλη σκάλα.

Close

Η νέα BMW X2 διαθέτει ένα μοντέρνο, premium εσωτερικό πάντα στα πρότυπα ποιότητα και φινιρίσματος του Γερμανικού εργοστασίου.

 

 

Ξεχωρίζει ο λεπτός πίνακας οργάνων, που φιλοξενεί την κυρτή οθόνη BMW Curved Display, πλαισιώνεται στην καμπίνα από ένα "αιωρούμενο" υποβραχιόνιο με ενσωματωμένο πίνακα ελέγχου. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει τώρα έναν αερόσακο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα που προστατεύει οδηγό και συνοδηγό, αυτόματο κλιματισμό δύο ζωνών, σπορ δερμάτινο τιμόνι όπως και η αυτόματη λειτουργία της πίσω πόρτας.

Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί επίσης να επιλέξει σπορ καθίσματα με ηλεκτρική ρύθμιση, λειτουργία μνήμης, οσφυϊκή υποστήριξη και λειτουργία μασάζ. 

Παράλληλα, διαθέτει την πιο εξελιγμένη έκδοση του συστήματος απεικόνισης και ελέγχου/λειτουργίας BMW iDrive με τεχνολογία ταχείας πρόσβασης QuickSelect. Βασίζεται στο BMW Operating System 9 και συνδυάζεται με την κυρτή οθόνη BMW Curved Display και το BMW Intelligent Personal Assistant. Έχει ρυθμιστεί προσεκτικά για να ελέγχεται μέσω της οθόνης αφής και φωνητικών εντολών σε φυσική γλώσσα.

 

 

Ο αριθμός των διαθέσιμων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού και ψηφιακών υπηρεσιών έχει επίσης αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.

Τρεις αποδοτικοί κινητήρες βενζίνης και diesel με επτατάχυτο κιβώτιο Steptronic με διπλό συμπλέκτη συνθέτουν τη γκάμα της νέας γενιάς Χ2. Αρχή με την έκδοση X2 sDrive20i που εφοδιάζεται με ένα βενζινοκινητήρα 1.5 λίτρων με το ήπιο υβριδικό σύστημα 48V απόδοσης 170 ίππων. Στη συνέχεια ο δίλιτρος τετρακύλινδρος κινητήρας diesel της BMW X2 sDrive18d έχει αναβαθμιστεί αποδίδοντας 150 ίππους και 360 Nm ροπής. Στην κορυφή των εκδόσεων με θερμικό κινητήρα βρίσκεται η νέα M35i xDrive, με τα μοναδικά σχεδιαστικά και οδηγικά χαρακτηριστικά  Μ. Διαθέτει ένα δίλιτρο κινητήρα απόδοσης 300 ίππων και 400 Nm ροπής ενώ επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 5,4 δευτερόλεπτα. Η ειδική ρύθμιση του πλαισίου M συνεργάζεται με την έξυπνη τετρακίνηση BMW xDrive εξασφαλίζοντας εξαιρετικές επιδόσεις. 

Η αμιγώς ηλεκτρική BMW iX2 προσφέρεται σε δύο εκδόσεις. Αρχικά η iX2 eDrive20 με κίνηση τους δύο τροχούς 204 ίππων και 250 Nm ροπής που προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία στα 435 χιλιόμετρα. Αντίθετα η δεύτερη επιλογή αφορά την τετρακίνητη X2 xDrive30 που διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες - μία στον εμπρός άξονα και μία στον πίσω. Αποδίδει 313 ίππους και ροπή στα 494 Nm. Παράλληλα, εξασφαλίζει αυτονομία 417 - 449 χιλιομέτρων στον κύκλο WLTP. Η προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας και η λειτουργία MAX RANGE συμβάλλουν επίσης στην εξαιρετική αυτονομία.