Τεχνολογία

11 Jul, 2017 Ώρα 22:26

Δείχνουν τη σωστή θερμοκρασία τα θερμόμετρα των αυτοκινήτων;

Thumbnail

Οι μετεωρολόγοι έχουν ανακοινώσει ένα νέο κύμα καύσωνα και όπως και στο προηγούμενο είναι βέβαιο πως συχνά πυκνά θα ρίχνετε και μια ματιά στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου σας. Ή και θα το φωτογραφίζετε για μια ανάρτηση στα social media, αν η ένδειξη είναι εντυπωσιακή.

Close

Το ζητούμενο βέβαια είναι και πόσο ακριβής είναι η συγκεκριμένη ένδειξη, καθώς οι μετρήσεις της εξωτερικής θερμοκρασίας στα αυτοκινήτα δεν γίνονται με ένα συμβατικό θερμόμετρο υδραργύρου αλλά από ένα thermistor. Από μια θερμική αντίσταση ή έναν ημιαγώγιμο υλικό δηλαδή, το οποίο βρίσκεται κάπου στο εμπρός μέρος -τις περισσότερες φορές πίσω από τη μάσκα.

Και μιας και η «αντίσταση» αυτή βρίσκεται αρκετά κοντά στο έδαφος υπάρχει μια απόκλιση στην ένδειξή της σε σχέση με την πραγματικότητα, η οποία κυμαίνεται στους +/- 2 με 3 βαθμούς. Ο λόγος είναι η άσφαλτος, που το καλοκαίρι αντανακλά τη θερμότητα με αποτέλεσμα τις υψηλότερες τιμές, ενώ το χειμώνα, ειδικά αν υπάρχει πάγος, οι ενδείξεις που προκύπτουν είναι πιο χαμηλές από τις πραγματικές. Αυτή είναι και η αιτία που η ένδειξη του θερμομέτρου στο ταμπλό μεταβάλλεται αισθητά όταν κινηθεί το αυτοκίνητο σε σχέση με αυτήν όταν ήταν σταθμευμένο.

Close

Οι συγκεκριμένες αποκλίσεις φυσικά και είναι γνωστές στους μηχανικούς των αυτοκινητοβιομηχανιών και για αυτό στα πιο σύγχρονα μοντέλα τα θερμόμετρα έχουν ένα λογισμικό διόρθωσης των ενδείξεων προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές.

 

Close

 

16 May, 2025 Ώρα 10:53

Τελικά, που εξυπηρετεί το start/stop;

Thumbnail

Ουκ ολίγοι οδηγοί, με το που ξεκινήσουν το αυτοκίνητο, αμέσως πατούν τον διακόπτη της απενεργοποίησης του συστήματος start/ stop. Μερικοί θεωρούν πως μακροπρόθεσμα θα προκαλέσει ζημιά, άλλοι ότι δεν εξοικονομεί πολύ καύσιμο, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που απλά θεωρούν το «άναψε-σβήσε» εκνευριστικό.

Close

Ας το πάρουμε από την αρχή, για να ξεχωρίσουμε τι ισχύει και τι όχι. Το start/ stop εξυπηρετεί στο να λειτουργεί ο κινητήρας μόνον όταν είναι πραγματικά απαραίτητο. Αυτό συνδράμει αρχικά στην εξοικονόμηση καυσίμου και έπειτα στη μειωμένη εκπομπή ρύπων.

Το σύστημα έχει βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου και η λειτουργία του στα τελευταίας τεχνολογίας αυτοκίνητα είναι τόσο ομαλή που η λειτουργία του είναι σχεδόν ανεπαίσθητη και η με χρονική υστέρηση ελάχιστη.

Close

Σύμφωνα με το ADAC, το start/ stop εξοικονομεί έως και 15% καύσιμο, τιμή που την έχουν αναφέρει και οι κατασκευαστές. Ωστόσο, ισχύει κυρίως όταν μιλάμε για συγκεκριμένες και ευνοϊκές συνθήκες κίνησης.

Σε μεικτά χιλιόμετρα, έχει υπολογιστεί ότι η κατανάλωση μειώνεται για 0,3 με 0,5 λίτρα ανά 100 χλμ. Η τιμή αυτή μπορεί να μας φαίνεται πολύ μικρή σε πρώτη φάση, αλλά εάν υπολογίσουμε το κόστος της βενζίνης σήμερα (ειδικά στην Ελλάδα), μπορείτε να εξοικονομείτε πάνω από 1 ευρώ ανά 100 χλμ.

Close

Από όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά το start/ stop, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποσχέθηκαν πως όλα τα εξαρτήματα που σχετίζονται και επηρεάζονται από το σύστημα θα ενισχυθούν και θα γίνουν πιο ανθεκτικά. Μερικά παραδείγματα αυτών είναι η μίζα, ο εναλλάκτης και η μπαταρία.

Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό, στην περίπτωση που προβείτε σε αντικατάσταση της μπαταρίας, η νέα που θα βάλετε να είναι εγκεκριμένη από τον κατασκευαστή για να συνεχίσει να συνεργάζεται το σύστημα εύρυθμα μαζί της.

Για αυτό οφείλετε να συμβουλευτείτε έναν ειδικό, όπως ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο ή αυτό της αντιπροσωπείας, για να σας συμβουλεύσει τι μπαταρία πρέπει να βάλετε στο αυτοκίνητό σας που έχει start/ stop.

Επιπλέον, η απενεργοποίηση του συστήματος μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά λόγω των μικρότερων φθορών που προκαλούνται στα εξαρτήματα με τα οποία συνεργάζεται. Διότι εκτός από όσα προαναφέραμε, ο στροφαλοφόρος άξονας και το turbo επίσης επηρεάζονται.

Το αρνητικό βέβαια σε αυτή την περίπτωση με το σταθερά απενεργοποιημένο start/ stop, είναι ότι δεν αυξάνεται μόνο η κατανάλωση, αλλά και οι εκπομπές ρύπων, ενώ ενισχύεται η ηχορύπανση. Συν τοις άλλοις, μπορεί μακροπρόθεσμα να αντιμετωπίσεις προβλήματα στον τεχνικό έλεγχο του αυτοκινήτου.

Συνολικά, οι απόψεις διίστανται σχετικά με το start/ stop. Επιλέγεις ό,τι σε βολεύει, αλλά πρέπει πάντα να έχεις κατά νου τις εκάστοτε συνέπειες. Με σωστή συντήρηση, όμως, και ακολουθώντας κατά γράμμα τον «νόμο» του κατασκευαστή δύσκολα θα πάθεις σοβαρή ζημιά ακόμα και μακροπρόθεσμα.