Μεγάλη έρευνα στην Γερμανία έδειξε ότι τα συστήματα intotainment και οι πολλές οθόνες αποσπούν την προσοχή του οδηγού πολύ περισσότερο από ότι πιστεύαμε.
Η σύγχρονη εποχή, πέρα από την ηλεκτροκίνηση φέρνει και μία ακόμα σημαντική εξέλιξη στα αυτοκίνητα. Την καθολική ψηφιοποίησή τους. Τα οχήματα έχουν γίνει πια κινητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φορτωμένα με δεκάδες συστήματα και εφαρμογές για την ασφάλεια αλλά και την ψυχαγωγία των επιβατών.

Όμως αυτές οι δύο έννοιες, ασφάλεια και ψυχαγωγία, δεν φαίνεται να μπορούν να συνυπάρξουν μέσα στον ίδιο χώρο. Και έτσι ήδη ακούγονται έντονα παράπονα όχι μόνο από τους καταναλωτές αλλά και από τις ίδιες τις εταιρίες ότι η κατάσταση με τις οθόνες και τον έλεγχο του αυτοκινήτου μέσω αυτών έχει φθάσει σε οριακό σημείο.
Αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει η ADAC σε μεγάλη έρευνα που έγινε στην Γερμανία. Μία έρευνα που αποδεικνύει και στην πράξη, όσο περισσότερες λειτουργίες συγκεντρώνονται στην κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων τόσο αυξάνεται και η επικινδυνότητα του κάθε αυτοκινήτου.
Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν ενδεικτικά διάφορα μοντέλα από αντιπροσωπευτικές κατηγορίες. Και στην τελευταία θέση της κατάταξης βρέθηκε όπως ήταν αναμενόμενο ένα Tesla Model 3.

Στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο, σχεδόν όλες οι λειτουργίες περνούν μέσα από την οθόνη. Και δεν μιλάμε μόνο για λειτουργίες ψυχαγωγίας ή ενημέρωσης, αλλά και για ενεργοποίηση συστημάτων που σχετίζονται με την οδήγηση, όπως η ρύθμιση των υαλοκαθαριστήρων, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, η ρύθμιση των καθρεπτών και του τιμονιού και πολλά ακόμα.
“Αυτό οδηγεί στους μεγαλύτερους χρόνους λειτουργίας και απόσπασης της προσοχής του οδηγού και επομένως αντιπροσωπεύει σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια”, λέει η ADAC, κατατάσσοντας το Tesla Model 3 στην τελευταία θέση ανάμεσα στα έξι αυτοκίνητα του τεστ.
Η Mercedes A-Class τα πηγαίνει λίγο καλύτερα, επειδή το σύστημα infotainment είναι εφοδιασμένο με ένα touchpad που είναι μάλλον δύσχρηστο. To VW Golf και το Dacia Duster έχουν ενδιάμεσες επιδόσεις, με την οθόνη να έχει αρκετές λειτουργίες, αλλά να υπάρχουν και κλασικοί διακόπτες. Αν το Golf είχε πιο σαφείς διακόπτες για την λειτουργία του κλιματισμού θα τα πήγαινε ακόμα καλύτερα.
Στις δυο πρώτες θέσεις βρίσκονται το Mazda 3 και η BMW Σειρά 1. Δύο αυτοκίνητα, που όπως έχουμε διαπιστώσει και στις δικές μας δοκιμές, έχουν αρκετούς φυσικούς διακόπτες και τα συστήματα Infotainment έχουν σωστά δομημένα μενού ώστε να αποσπούν λιγότερο την προσοχή.
Η βαθμολόγηση της ADAC έγινε με βάση τις λειτουργίες που αφορούν την ασφάλεια που είχε βαρύτητα 50% στο τελικό αποτέλεσμα, την λειτουργία του κλιματισμού με μερίδιο του 30% και του συστήματος infotainment με 20%.
Για να είμαστε δίκαιοι πάντως, το Tesla καταφέρνει να είναι κορυφαίο στην απόδοση του infotainment αν και αποτυγχάνει στις άλλες δύο κατηγορίες, γι’ αυτό και βρίσκεται τελευταίο.

Η Mercedes-Benz αξιοποιεί περαιτέρω τη δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης
Η Mercedes-Benz αξιοποιεί περαιτέρω τη δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης (AI), εμπλουτίζοντας τις δυνατότητες του φωνητικού βοηθού “MBUX” με μια ακόμα λειτουργία «γενικών γνώσεων». Ειδικότερα, με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ο φωνητικός βοηθός πλέον μπορεί να παρέχει ενημερωμένες απαντήσεις σε ερωτήσεις που βασίζονται σε γνώσεις, ξεκινώντας μια αναζήτηση στο Microsoft Bing. Στη συνέχεια, το MBUX Voice Assistant δημιουργεί απαντήσεις σε φυσική γλώσσα, αξιοποιώντας το ChatGPT μέσω της υπηρεσίας Microsoft Azure Open AI.
Πέρυσι, η Mercedes ήταν μία από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που εισήγαγε το ChatGPT ως πρόγραμμα US-beta (σε δοκιμαστική έκδοση για τις ΗΠΑ) και τώρα ενσωματώνει αυτή τη λειτουργία για πρώτη φορά σε οχήματα παραγωγής.
Πλέον οι χρήστες μπορούν να υποβάλουν κάθε είδους γενικής φύσεως ερώτηση -από ερωτήσεις γεωγραφίας, μέχρι ιστορίας και υγείας- και να συνομιλούν ελεύθερα για το επιλεγμένο θέμα, ώστε να λάβουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες. Το εν λόγω «έξυπνο» σύστημα είναι επίσης «γνώστης πλαισίου», κάτι που σημαίνει ότι ανταποκρίνεται σε διαδοχικές ερωτήσεις για πρόσθετες πληροφορίες, ακόμα και αν ο χρήστης χρησιμοποιεί ασαφείς λέξεις.

Μία ερώτηση θα μπορούσε να είναι η εξής: Πόσα βραβεία Grammy έχει κερδίσει ένας καλλιτέχνης;». Αφού δοθεί η απάντηση, ο χρήστης θα μπορούσε να προσθέσει: «Πότε ήταν το πρώτο;» και το σύστημα θα απαντούσε σωστά, καθώς κατανοεί ήδη το πλαίσιο της συνομιλίας. Παράλληλα, ο χρήστης εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα χρήσης του φωνητικού βοηθού MBUX για ερωτήσεις που καλύπτουν πλήθος καθημερινών θεμάτων,. Η εμπειρία είναι απρόσκοπτη καθώς η λειτουργία είναι άμεσα ενσωματωμένη στο φωνητικό βοηθό MBUX. Όπως και προηγουμένως, ο χρήστης μπορεί να ενεργοποιήσει τη λειτουργία λέγοντας απλά “Hey Mercedes.”Αυτό καθιστά εύκολη τη χρήση και, επίσης, εξασφαλίζει μια ασφαλή οδηγική εμπειρία, καθώς δεν χρειάζεται να απομακρύνει το χέρι του από το τιμόνι (hands-free), ενώ εναλλακτικά μπορεί να πατήσει το κουμπί ομιλίας στο τιμόνι.
Από τα μέσα Δεκεμβρίου η λειτουργία είναι διαθέσιμη ως δωρεάν ενημέρωση σε εκατομμύρια οχήματα με το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας MBUX, υποστηρίζοντας αρχικά 3 γλώσσες. Με τη νέα αυτή λειτουργία η Mercedes αξιοποιεί τη δύναμη των κορυφαίων γενετικών μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης του Azure OpenAI Service, τα οποία υποστηρίζονται από τις δυνατότητες ασφάλειας, προστασίας της ιδιωτικής ζωής και αξιοπιστίας της πλατφόρμας Azure Cloud.
Για τον μετριασμό, τέλος, του κινδύνου πρόσβασης των χρηστών σε τοξικό, επιβλαβές, παράνομο ή αμφιλεγόμενο περιεχόμενο, η Mercedes-Benz έχει εφαρμόσει ένα εργαλείο αξιολόγησης κινδύνου, προκειμένου να περιοριστεί η πιθανότητα επιβλαβών απαντήσεων.
