Τεχνολογία

28 Mar, 2025 Ώρα 12:43

Σύντομα και τα φρένα θα λειτουργούν με καλώδια

Thumbnail

Αναμφίβολα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν το επόμενο βήμα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, με το λογισμικό να παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο στη γενικότερη λειτουργία τους.

Close

Σε σημείο που στα επόμενα χρόνια θα έρθει η στιγμή που θα δούμε ένα αυτοκίνητο που κάθε νευραλγικό του σύστημα θα βασίζεται στο λογισμικό, τα λεγόμενα software-defined vehicles.

Τα φρένα δεν μπορούν να λείπουν από αυτή την εξίσωση. Κάτι που η ZF Friedrichshafen και η Brembo γνωρίζουν πολύ καλά. Για αυτό και είναι οι πρώτοι προμηθευτές που ανακοίνωσαν ότι τα υδραυλικά φρένα θα αντικατασταθούν στο μεσοπρόθεσμο μέλλον από το brake-by-wire.

Close

Μιλάμε για μία κοσμογονική αλλαγή στην αυτοκίνηση, ειδικά από τη στιγμή που μιλάμε για ένα από τα βασικότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου. Και για ένα σύστημα που από τη δεκαετία του ’20 ακόμα λειτουργεί υδραυλικά με μηχανικά μέρη.

Βάσει όσων ανακοινώνουν ZF και Brembo, το brake-by-wire θα αποτελείται από ηλεκτρονικά εξαρτήματα τα οποία θα ελέγχονται μέσω της κεντρικής μονάδας ελέγχου του οχήματος.

Close

Στη βάση αυτής της λειτουργίας θα βρίσκεται τεχνητή νοημοσύνη και αλγόριθμοι που θα επεξεργάζονται σε πραγματικό χρόνο τις εντολές, ενισχύοντας έτσι την ασφάλεια του αυτοκινήτου. Διότι θα εξασφαλίζουν μικρότερη απόσταση για την ακινητοποίηση του οχήματος, αλλά και σταθερότητα κατά ένα φρενάρισμα πανικού.

Η Brembo ξεκινάει το ταξίδι της στα συστήματα brake-by-wire με το Sensify, το οποίο αναμένεται του χρόνου, όπως ανακοίνωσε. Το συγκεκριμένο έχει εξελιχθεί για να τοποθετηθεί σε μοτοσυκλέτες, εξωτικά supercar και αγωνιστικά.

Αντίστοιχα, η ZF θα λανσάρει το 2028 το σύστημα EMB (Electro-Mechanical-Braking), αλλά τόσο αυτή όσο και η Brembo δε γνωστοποίησαν τους πρώτους κατασκευαστές στους οποίους θα παρέχουν τα προηγμένα τους συστήματα πέδησης.

Ως τώρα, γνωρίζουμε μόνο πως το EMB της ZF θα τοποθετηθεί εντός απροσδιόριστου διαστήματος σε 5 εκατομμύρια οχήματα, με 700.000 από αυτά να είναι βαριά pickup. Τα νούμερα μόνο τυχαία δεν είναι, αφού τα ανέφερε ο επικεφαλής του τμήματος σασί της ZF, Πέτερ Χόλντμαν στο περιθώριο της CES 2025.

 

 

Τι είναι το brake-by-wire;

Το brake-by-wire, όπως προδίδει ο όρος, λειτουργεί κατά βάση με καλώδια. Εξασφαλίζει την μείωση των μηχανικών μερών και έχει απλούστερη σχεδίαση.

Η βασική του διαφορά με τα υδραυλικά φρένα που γνωρίζουμε εδώ και πάνω από έναν αιώνια έχει να κάνει με την πλήρη εξάλειψη της μηχανικής σύνδεσης μεταξύ του πεντάλ του φρένου και του συστήματος πέδησης.

Στο brake-by-wire, υπάρχουν ηλεκτρονικοί αισθητήρες που βρίσκονται στην κεντρική μονάδα ελέγχου, η οποία με τη σειρά της ενεργοποιεί την πέδηση μέσω ηλεκτρομηχανικών μέσων. Και για την περίπτωση που το σύστημα αποτύχει για οποιονδήποτε λόγο, οι κατασκευαστές έχουν προβλέψει τοποθετώντας διπλές γραμμές σήματος και διπλούς αισθητήρες.

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του brake-by-wire είναι η δυνατότητα ανεξάρτητου ελέγχου της δύναμης πέδησης σε κάθε τροχό ξεχωριστά, με βάση δεδομένα από τους επιπλέον αισθητήρες. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη σταθερότητα και αποτελεσματικότητα στο φρενάρισμα.

Τέλος, η απουσία μηχανικών συνδέσεων επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στην τοποθέτηση των εξαρτημάτων, απελευθερώνοντας χώρο στην καμπίνα και διευκολύνοντας τις διαφορετικές διαμορφώσεις της.

 

01 Aug, 2025 Ώρα 09:58

Mercedes και Microsoft μετατρέπουν τα αυτοκίνητα σε κινητούς χώρους εργασίας

Thumbnail

Τη δυνατότητα να εργάζονται με ακόμα μεγαλύτερη ευκολία και αποτελεσματικότητα εν κινήσει προσφέρει η Mercedes στους πελάτες της, με την ενσωμάτωση των πλέον προηγμένων ψηφιακών εργαλείων της Microsoft. Η σουίτα σύγχρονων εργαλείων περιλαμβάνει και την τελευταία έκδοση της λειτουργίας “Meeting” στην εφαρμογή “Teams”, αρχής γενομένης από την ολοκαίνουργια CLA. Με αυτό τον τρόπο ο οδηγός μπορεί να συμμετέχει σε κλήσεις εν κινήσει, μέσω της χρήσης της ενσωματωμένης κάμερας. Με δεδομένη, βέβαια, την έμφαση της Mercedes στην ασφάλεια, η χρήση της κάμερας συμμορφώνεται με τη νομοθεσία κάθε χώρας και έχει εγκριθεί για χρήση εν κινήσει. Επιπροσθέτως, για την ελαχιστοποίηση της απόσπασης της προσοχής και την αποτροπή τέλεσης τροχαίου ατυχήματος, ο οδηγός δεν θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει κοινόχρηστες οθόνες ή παρουσιάσεις όταν το όχημα βρίσκεται σε κίνηση.

Close

Επιπλέον, η ανανεωμένη λειτουργία Meetings στο Teams προσφέρει στους χρήστες έναν ακόμη πιο αποδοτικό τρόπο εργασίας μέσα στο όχημα, διαθέτοντας έναν νέο πίνακα ελέγχου με λειτουργία «Επόμενες Συναντήσεις» για τα επερχόμενα ραντεβού.

 

Close

 

Περιλαμβάνει επίσης αναβαθμισμένη λειτουργία συνομιλίας που διευκολύνει την ανάγνωση και σύνταξη μηνυμάτων. Η ενσωμάτωση φωνητικού ελέγχου για την εισαγωγή κειμένου και η δυνατότητα μετάβασης απευθείας από το ημερολόγιο σε μία συνάντηση στο Teams προσφέρουν μια απρόσκοπτη εμπειρία χρήστη.

Παράλληλα, η γερμανική εταιρεία έχει πλέον ενσωματώσει το Microsoft Intune στο λειτουργικό σύστημα MB.OS, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα ασφαλές, συμβατό με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις οικοσύστημα για το μέλλον της εργασίας εν κινήσει.

Οι πελάτες μπορούν να συνδέονται με τους επαγγελματικούς τους λογαριασμούς και να μεταβαίνουν από τη μία εφαρμογή (app) στην άλλη, εύκολα και απρόσκοπτα, με αποτέλεσμα να είναι πιο παραγωγικοί κατά την παραμονή τους στο αυτοκίνητο.

 

Close

 

Με αυτόν τον τρόπο, η Mercedes διασφαλίζει ότι το όχημα πληροί τα ίδια πρότυπα εταιρικής ασφάλειας με κινητές συσκευές όπως τα επαγγελματικά smartphones. Η γερμανική εταιρεία αναφέρει ότι η ενσωμάτωση του Microsoft Intune στο λειτουργικό σύστημα MB.OS υποστηρίζει τη χρήση εφαρμογών παραγωγικότητας όπως είναι τα MBUX Notes και Calendar.

Η Mercedes και η Microsoft συνεργάζονται, επίσης, για την ενσωμάτωση στα πιο πρόσφατα μοντέλα της μάρκας και του Microsoft 365 Copilot. Αυτή θα είναι από τις πρώτες εφαρμογές του είδους της που ενσωματώνονται σε αυτοκίνητο και θα βοηθάει τους χρήστες να προετοιμάζονται για προγραμματισμένες συναντήσεις, με τη βοήθεια προηγμένης Τεχνητής Νοημοσύνης (AI). Μέσω φωνητικών εντολών, οι οδηγοί θα μπορούν να συνοψίζουν email, να αντλούν πληροφορίες για πελάτες και να διαχειρίζονται καθημερινές εργασίες χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους.

Σύμφωνα με τη Mercedes, το Microsoft 365 Copilot έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει το όχημα σε έναν τρίτο χώρο εργασίας, συμπληρώνοντας τον επαγγελματικό χώρο και το οικιακό γραφείο.