Editorial

12 Nov, 2019 Ώρα 15:06

10 Μύθοι και Αλήθειες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Thumbnail

Το 2020 θα αποτελέσει έτος ορόσημο για την παγκόσμια αυτοκίνηση, με τους κατασκευαστές να παρουσιάζουν πλειάδα νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων σε κάθε κατηγορία.

Close

Η ηλεκτροκίνηση είναι ήδη εδώ και την επόμενη χρονιά αναμένεται να επεκταθεί σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου μας.

Ας ρίξουμε λίγο φως σε δέκα «Μύθους και Αλήθειες» σχετικά με την ηλεκτροκίνηση βασισμένοι σε δεδομένα που πήραμε από την Unicars. Αποκλειστικό αντιπρόσωπο των Volkswagen, Audi και Skoda στη χώρα μας!

Close

 

 

ΜΥΘΟΣ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν αρκετή αυτονομία

ΑΛΗΘΕΙΑ: Έρευνες έχουν δείξει ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις οι αποστάσεις που καλύπτονται καθημερινά δεν υπερβαίνουν τα 100 χιλιόμετρα. Τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυτονομία άνω των 200 χλμ. Για παράδειγμα, Audi e-tron ξεπερνά τα 400 χλμ., το Volkswagen e-Golf έχει περίπου 300 χλμ., το ID.3 που θα λανσαριστεί το επόμενο διάστημα αγγίζει τα 550 χλμ., ενώ τα VW e-up! και Skoda CITIGOe iV τα 260 χλμ.

 

ΜΥΘΟΣ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά

ΑΛΗΘΕΙΑ: Σήμερα υπάρχουν διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή παραπλήσια αυτής των αντίστοιχων σε διαστάσεις συμβατικών. Το Audi e-tron, με πλούσιο εξοπλισμό, κοστίζει σχεδόν το ίδιο με τα Q7 και Q8.

Το VW ID.3 στη Γερμανία, όπου ήδη έχουν ανακοινωθεί τιμές, λόγω και σχετικής επιδότησης θα έχει παραπλήσια τιμή πώλησης με το καίνουργιο Golf. Ακόμα και χωρίς κρατικά επιδοτούμενα κίνητρα, οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινούνται πτωτικά, προσεγγίζοντας τα επίπεδα των συμβατικών.

Close

 

ΜΥΘΟΣ: Η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαρκεί πολύ χρόνο

ΑΛΗΘΕΙΑ: Υπάρχουν σήμερα ευρέως διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία φορτίζονται στο 80% της χωρητικότητας των συσσωρευτών τους σε περίπου 30 λεπτά. Η φόρτισή τους σε απλό οικιακό τριφασικό δίκτυο στη διάρκεια της νύχτας είναι αρκετή για να έχουν αυτονομία 70-80 χιλιόμετρα. Σε φόρτιση με Wallbox ισχύος 11KW, στο σπίτι ή στην εργασία, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται πλήρως σε χρόνο 5-8 ωρών.

 

ΜΥΘΟΣ: Ναι, αλλά η πλήρης φόρτιση απαιτεί ώρες και το δίκτυο φόρτισης είναι πολύ περιορισμένο ενώ σε 5 λεπτά έχει γεμίσει πλήρως το ρεζερβουάρ

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η χρήση συμβατικών αυτοκινήτων για δεκαετίες έχει δημιουργήσει ένα συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς: ο χρήστης ανεφοδιάζει το αυτοκίνητό του όταν το ρεζερβουάρ βρεθεί με περίπου το 1/4 της χωρητικότητάς του, αφιερώνοντας 5΄ χρόνου. Η προσέγγιση στη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι διαφορετική. Ενδείκνυται τόσο η φόρτιση στη διάρκεια της νύχτας όσο και κατά τις εργάσιμες ώρες, στο γραφείο ή την επιχείρηση. Ουσιαστικά, πολύ σύντομα ο κάτοχος αλλάζει απλά τρόπο συμπεριφοράς όσον αφορά στον ανεφοδιασμό στην καθημερινότητά του. Επίσης, το δίκτυο ταχυφορτιστών στις πόλεις αναμένεται να αναπτυχθεί ραγδαία ακόμη και στη χώρα μας, καθώς η ανάγκη για ανεφοδιασμό είναι επιτακτική για όλα σχεδόν τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

 

ΜΥΘΟΣ: Σε περίπτωση σύγκρουσης η μπαταρία είναι άκρως επικίνδυνη

ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί με στόχο να πληρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα συμβατικά. Επίσης, περνούν αντίστοιχες δοκιμές πρόσκρουσης από τον Euro NCAP ενώ εξασφαλίζουν άδεια κυκλοφορίας από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες.

 

ΜΥΘΟΣ: Το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πιο ακριβό από ενός συμβατικού

ΑΛΗΘΕΙΑ: Το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι σχετικά πιο οικονομικό καθώς δεν υπάρχει η πολυπλοκότητα που διακρίνει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ενδεικτικά να προστεθεί ότι συνήθως τα φρένα καταπονούνται λιγότερο γιατί το αυτοκίνητο επιβραδύνεται σε μεγάλο βαθμό από τους ηλεκτροκινητήρες. Επίσης, δεν είναι απαραίτητη η αλλαγή λαδιών, φίλτρων και πολλών άλλων εξαρτημάτων.

 

ΜΥΘΟΣ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταφέρουν τη ρύπανση από το χώρο χρήσης ενέργειας στο χώρο παραγωγής της, έχοντας τελικά παρόμοιο ενεργειακό αποτύπωμα με αυτό των συμβατικών.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η λεγόμενη Well-to-Wheel (από την πηγή στον τροχό) πορεία, καταγράφει την περιβαλλοντική διαδρομή του οποιουδήποτε καυσίμου ή μορφής ενέργειας από την εξόρυξη ή παραγωγή μέχρι τη χρήση. Στις περισσότερες περιπτώσεις το ενεργειακό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο «πράσινο» από αυτό των συμβατικών, με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε σχετικές μελέτες σύγκρισης της μέσης εκπομπής CO2 για διάφορους τύπους αυτοκινήτων, σε συσχέτιση με το όριο των 40 γρ./χλμ. που είναι ο στόχος για την Ευρώπη το 2030, εξετάζοντας όλη την πορεία Well-to-Wheel της χρησιμοποιούμενης ενέργειας, αποδεικνύεται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη με τον τρόπο που ισχύει σήμερα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ή ενέργεια παραγόμενη από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, είναι τα μόνα που μπορούν με τη σημερινή τεχνολογία να πετύχουν αυτόν τον στόχο.

 

ΜΥΘΟΣ: Οι μπαταρίες έχουν μικρή διάρκεια ζωής και μεγάλο κόστος αντικατάστασης

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από τη συχνότητα της φόρτισης και της αποφόρτισης. Κατά κανόνα όμως, πραγματοποιούνται χιλιάδες φορτίσεις και αποφορτίσεις πριν μειωθεί σημαντικά η ισχύς. Εξάλλου, παρέχεται και σχετική εγγύηση ότι η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν θα μειωθεί κάτω από συγκεκριμένο ποσοστό (συχνά το 80% της τιμής της ωφέλιμης χωρητικότητας).

Για παράδειγμα στα μοντέλα των Audi, Volkswagen και Skoda δίδεται εγγύηση 8 χρόνων ή 160.000 χλμ. για την μπαταρία. Όσον αφορά στο κόστος, αυτό είναι διαρκώς μειούμενο ενώ αναμένεται να προσφερθεί στην αγορά η δυνατότητα leasing μπαταριών.

 

ΜΥΘΟΣ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρετά

ΑΛΗΘΕΙΑ: Κάποιοι θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω της μεγάλης μπαταρίας τους είναι βαριά και αργοκίνητα. Αλλά ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Διότι αφενός δεν χρειάζονται κινητήρα εσωτερικής καύσης ή μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, αφ ετέρου η μπαταρία είναι ενσωματωμένη στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Αυτό χαμηλώνει το κέντρο βάρους και εξασφαλίζει καλύτερη κατανομή του. Επίσης, ισχυροί ηλεκτροκινητήρες είναι τοποθετημένοι στους άξονες. Η άμεση εκκίνηση χωρίς να χρειάζεται αλλαγή ταχύτητας συνεπάγεται εντυπωσιακή επιτάχυνση - όπως ακριβώς σε ένα σπορ μοντέλο - και μάλιστα σε συνδυασμό με την αθόρυβη λειτουργία που χαρακτηρίζει την ηλεκτροκίνηση. Χαρακτηριστικά, το Audi e-tron επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δευτερόλεπτα, ενώ το ID.3 έχει αντίστοιχες επιδόσεις με το Golf GTI!

Επιπλέον, η ισχύς είναι διαθέσιμη συνεχώς, από στάση και γραμμικά. Πρόκειται για μία νέα, ιδιαίτερα συναρπαστική εμπειρία που μετά από σύντομο διάστημα εξοικείωσης αποδεικνύεται πραγματικά απολαυστική.

 

ΜΥΘΟΣ: Το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας για τη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι υψηλό.  

ΑΛΗΘΕΙΑ: Μία ανάλυση του κόστους χρήσης των Audi e-tron και Volkswagen e-Golf με βάση τον τιμοκατάλογο της ΑΗΚ (Οκτώβριος 2019), αποδεικνύει ότι το κόστος χρήσης για το μεν e-tron, ένα αυτοκίνητο 408 ίππων και βάρους άνω των 2,5 τόνων εύκολα διατηρείται κάτω από τα 5 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα για το e-Golf το κόστος υπολογίζεται στα 3€/100χλμ.!

23 Oct, 2019 Ώρα 14:59

Μηχανοκίνητος Αθλητισμός και Αναβάσεις – Ας μην πυροβολούν το άθλημα όσοι δεν το κατέχουν

Thumbnail

Προβάλλουμε και στήνουμε αγώνες και εκδηλώσεις από το 1999, σε Κύπρο και Ελλάδα. Dragster, Drift, Αναβάσεις, κάποιες χρονιές την Υπερειδική του Cyprus Rally και διάφορα άλλα. Πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στον τρόπο διοργάνωσης και στησίματος μια εκδήλωσης. Ένα δεν έχει αλλάξει και είναι η μάστιγα των αγώνων κυρίως: Η κυπριακή νοοτροπία του «ξερόλα» και υπεράνω νόμων θεατή – επισκέπτη, αλλά και η απάθεια της Πολιτείας προς τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Close

Σε όλα τα αθλήματα ή χόμπι, υπάρχουν ατυχήματα. Υπάρχουν και νεκροί. Στην Κύπρο, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν έχει να παρουσιάσει πολλά ατυχήματα με τραυματισμούς, αλλά ελάχιστα, μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, τα τελευταία 30 χρόνια. Αντίθετα, στο ποδόσφαιρο, είχαμε σοβαρούς τραυματισμούς, ακόμη και νεκρό, όπως το 2005 στο Τσίρειο, μετά από επεισόδια στον αγώνα ΑΕΛ – ΑΠΟΕΛ. Στο κυνήγι, έχουμε θρηνήσει δεκάδες θύματα, νεκρούς και τραυματίες διαχρονικά. Τι σημαίνει όμως αυτό, ότι θα σταματήσει το ποδόσφαιρο, ή το κυνήγι; Ή ότι με το ατύχημα στον αγώνα ανάβασης στις Πλάτρες θα πρέπει να σταματήσουν οι αγώνες ράλι και αναβάσεων; Όχι βέβαια!

 

Close

 

Το πρόβλημα είναι ότι η Πολιτεία δεν έχει καταλάβει ακόμη την σημασία του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην παιδεία των νεαρών οδηγών που θέλουν να ασχοληθούν με την ταχύτητα, για να στηρίξει πολύ περισσότερο το άθλημα αυτό. Ούτε γνωρίζουν που πέφτει η μοναδική πίστα ταχύτητας, η Achna Speedway. Και από αυτή την άγνοια, ξεκινούν τα προβλήματα.

Close

Στον αγώνα Ανάβασης Πλατρών, σαν παλιός πλέον εμπλεκόμενος σε τέτοιου είδους αγώνες, είδα μια από τις καλύτερες διοργανώσεις από την Λέσχη Αυτοκινήτου Λεμεσού. Κι όμως, σε μια στιγμή που όπως φαίνεται ο θεατής που τραυματίστηκε (όχι από το αυτοκίνητο, αλλά από πτώση) διέφυγε της προσοχής του κριτή (κακώς μεν αλλά του διέφυγε) και στάθηκε στο σημείο που επανελειμμένα του είχε ζητήσει να μην το πράξει, σύμφωνα με τις μαρτυρίες, έγινε το κακό.

 

 

Από την Κυριακή, τα ΜΜΕ τα οποία δεν ασχολούνταν ποτέ πριν με το άθλημα παρά μόνο με τα προβλήματα του και τα βίντεο με καλή θέαση, με πηχυαίους τίτλους όπως «αυτοκίνητο έπεσε σε θεατές – τραυματίστηκε πατέρας και το 13 μηνών παιδί του» ή «συγκλονιστικό βίντεο» και άλλα παρόμοια, ανάδειξαν ένα θέμα με διπλές προεκτάσεις:

Α) Είναι καιρός η Πολιτεία να δει πιο «ζεστά» τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Όσοι τρέχουν με τα αγωνιστικά δεν είναι ούτε αλήτες, ούτε παλιόπαιδα ούτε τύποι περιθωριακοί. Είναι αθλητές και θέλουν σεβασμό, όπως οι ποδοσφαιριστές, οι μπασκετμπολίστες κλπ. Στις Πλάτρες αναδείχθηκε για ακόμη μια φορά η ανάγκη για την επιμόρφωση κριτών αγώνων με τις ευλογίες της Πολιτείας, για να μην αναγκάζονται οι λέσχες – διοργανωτές να βρίσκουν εθελοντές την μέρα του αγώνα. Οι Marshals, οι κριτές των αγώνων, πρέπει να είναι έμπειροι και να μπορούν να διαχειριστούν την περιοχή που ελέγχουν σωστά. Αυτό προϋποθέτει κόστος και εκπαίδευση. Η Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, με τα πενιχρά ετήσια έσοδα και την μικρή κρατική χορηγία, δεν μπορεί να στηρίξει τέτοια προσπάθεια. Χρειάζεται ενίσχυση, για να βελτιωθεί το επίπεδο ασφάλειας στους αγώνες.

Σαν οδηγός και πρωταθλητής αγώνων αυτοκινήτου, εδώ και χρόνια, βιώνω κι εγώ την απαξίωση της Πολιτείας προς τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, σε αντίθεση με το ποδόσφαιρο. Προφανώς, οι πολιτικοί διαχρονικά προτιμούσαν να συνδέονται σε διοικητικά συμβούλια ποδοσφαιρικών ομάδων δεξιών και αριστερών για να τις «ελέγχουν» λόγω ψηφοθηρίας και δεν ασχολούνται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό γιατί θεωρούν ότι είναι πιο λίγοι οι «ψήφοι». Δεν έχουν δει μάζες φίλων του αυτοκινήτου, προφανώς.

Β) Οι ελάχιστοι «παντογνώστες» θεατές αγώνων αυτοκινήτου, ευτυχώς μειοψηφία, είναι οι ίδιοι φίλαθλοι σε νοοτροπία, που διαλύουν ένα ποδοσφαιρικό αγώνα. Οι λίγοι. Οι ίδιοι κυπραίοι που παρκάρουν σε χώρους στάθμευσης για άτομα σε ειδικές ανάγκες, που καπνίζουν σε κλειστούς χώρους,  που νομίζουν ότι «εκείνοι είναι και κανένας άλλος». Μια πολύ μικρή τέτοια μερίδα φιλάθλων είναι και οι κύριοι υπαίτιοι της διακοπής του αγώνα ανάβασης στις Πλάτρες, μετά το ατύχημα. Ενός αγώνα για τον οποίο πολλοί, η Κοινότητα Πλατρών και οι αθλητές με τις ομάδες τους, ξοδέψαμε μερόνυχτα και με πολύ ψηλό κόστος στήσαμε μια ωραία «παράσταση» για τους φίλους του αθλήματος. Φέραμε με την προβολή 28 συμμετοχές, αριθμό ρεκόρ για φέτος. Κι όμως, κάποιοι, αυτοί του «ξέρω εγώ ρε κουμπάρε, εν θα μου πεις εσύ που θα σταθώ»,  με ειρωνικά σχόλια προς τους διοργανωτές και τους marshals, φρόντισαν να διακοπεί ο αγώνας από την Αστυνομία για «θέμα ασφάλειας». 

Μετά το ατυχές συμβάν, όπου ένας πατέρας με το παιδί του (οι οποίοι ευχόμαστε να γίνουν σύντομα καλά), παρά τις επανειλημμένες και σαφείς οδηγίες του Marshal στεκότανε σε λάθος σημείο και κινδύνεψε από την έξοδο ενός αυτοκινήτου, ξεκινήσαμε με το αγωνιστικό αυτοκίνητο εγώ και άλλοι συναθλητές μου, σταματώντας σε όλη την διαδρομή και εξηγώντας ότι θα πρέπει να στέκονται στα σωστά σημεία. Απλά πράγματα. Η ειρωνεία που δεχθήκαμε, οι «ατάκες» ελαχίστων θεατών που χασκογελούσαν, στην ουσία μη μπορώντας να κατανοήσουν αυτά που τους εξηγούσαμε, ήταν απίστευτη. Ειλικρινά κάποιες στιγμές, αναρωτιέμαι αν αξίζει τον κόπο να βάζουμε τόση προσπάθεια σε χρόνο και κόστος για να λαμβάνουμε πίσω από αυτούς τους λίγους ευτυχώς κακούς φιλάθλους, αυτή την συμπεριφορά. 

 

 

Το αποτέλεσμα είναι οδυνηρό για όλους. Παράγοντες, διοργανωτές και αθλητές. Και όλα αυτά για μια μικρή μερίδα κυπρίων φιλάθλων με τέτοια νοοτροπία. Είναι αυτή η νοοτροπία όμως που βγάζει τόσα χρόνια τους ίδιους πολιτικούς στην εξουσία, που παρακάμπτει διαδικασίες, που νιώθει ότι είναι υπεράνω όλων.

Η Πολιτεία θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη σημασία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό αναβαθμίζοντας τη σημασία του, μιας και έχει κοινωνικές προεκτάσεις σε ότι αφορά τους νέους και την ταχύτητα. 

Από την άλλη, η Κυπριακή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην θέσπιση σεμιναρίων για κριτές αγώνων. Είναι κρίμα μια απλή διαδικασία να γίνεται δύσκολη και να περικλείει κινδύνους για τους θεατές και τους αγωνιζόμενους λόγω ελλειπούς εκπαίδευσης των κριτών.

Και το κυριότερο, σαν οδηγός αγώνων και εμπλεκόμενος σε πολλές εκδηλώσεις τόσο στην πίστα Achna Speedway όσο και σε αγώνες ανάβασης και karting, καλώ όλους τους φίλους του αθλήματος να απομονώνουν τους κακούς θεατές που δεν συμβιβάζονται με τις οδηγίες της εκάστοτε διοργάνωσης και των κριτών. Είναι κρίμα τόσοι κόποι για να απολαμβάνουμε όλοι μας, αθλητές και θεατές, το υπέροχο αίσθημα του αγώνα, να πηγαίνουν χαμένοι για ελάχιστους «κακούς» θεατές. 

 

Στέλιος Κυθρεώτης

Οδηγός και promoter αγώνων αυτοκινήτου

 

 

Διαβάστε επίσης: Ανάβαση Πλατρών: Η κυπριακή νοοτροπία είναι ο εχθρός των αναβάσεων