Του Στέλιου Κυθρεώτη
Χθες χάσαμε ακόμη ένα φίλο μοτοσικλετιστή ο οποίος απώλεσε τον έλεγχο της μοτοσικλέτας του και χτύπησε αρχικά στο προστατευτικό κιγκλίδωμα, όπου το κράνος του διαλύθηκε...
Η επίσημη αναφορά μιλά για "ανθρώπινο παράγοντα" και βέβαια "αυξημένη" ταχύτητα. Και εννοείται ότι και τα δύο ισχύουν.
Όμως, κανένας δεν θα αναφέρει πως οι συγκεκριμένες μπαριέρες (crash barriers) είναι ακατάλληλες για επαφή με μοτοσικλετιστή σε πτώση.

Με δεδομένο το μεγάλο ποσοστό νεκρών μοτοσικλετιστών από πτώση και επαφή με μπαριέρες, κανένας δεν έχει αναφέρει σε σχεδιασμούς για μείωση των θανατηφόρων στην Κύπρο, πέρα από γενικόλογα του στιλ "βελτίωση του οδικού δικτύου" την ανάγκη για τοποθέτηση νέων προσθετικών μερών στις υφιστάμενες μπαριέρες για σημαντική μείωση της πιθανότητας ένας μοτοσικλετιστής να χάσει την ζωή του.
Και πάλι, δεν θα ανακαλύψουμε την "τασσινόπιττα". Υπάρχουν πολλά συστήματα στο εξωτερικό όπως το Ecran Motard που φαίνεται στην πρώτη φωτογραφία, αλλά και άλλα όπως το Mototub, το Motorail και το Plasti-rail. Δοκιμασμένα συστήματα τα οποία με βεβαιότητα μπορούν να σώσουν ζωές στην Κύπρο - θα είχαν πιθανότατα σώσει τρεις, μόνο το 2020... - . Η διαφορά της πρώτης από την δεύτερη που εμφανίζει μπαριέρες όπως αυτές που έχουμε στην Κύπρο, είναι εμφανής. Δείτε την διαφορά εδώ.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης, στα αγγλικά, από εμπειρογνώμονες στο εξωτερικό:
Τhe working width and the dynamic deflection (i.e. deflection of the fence) were measured for each configuration. The results, in terms of the safety performance of the device for motorcyclists, showed that the motorcycle was redirected by the device and that, as the motorcycle and its rider slid along the fence, the aluminium guides protected the rider body parts against the wires. In addition, no part of the fence penetrated the motorcycle or the rider.
Το οποίο μεταφράζεται:
Οι Acceleration Severity Index (ASI), Theoretical Head Impact Velocity (THIV), Post Impact Head Decelerations (PHD), το πλάτος εργασίας και η δυναμική εκτροπή (δηλ. εκτροπή της μπαριέρας) μετρήθηκαν για κάθε διαμόρφωση. Τα αποτελέσματα, από την άποψη της απόδοσης ασφάλειας της πρόσθετης μπαριέρας για μοτοσικλετιστές, έδειξαν ότι η μοτοσικλέτα ανακατευθύνθηκε από τη πρόσθετη μπαριέρα και ότι, καθώς η μοτοσικλέτα και ο αναβάτης της γλίστρησαν κατά μήκος του φράχτη, οι πρόσθετοι οδηγοί αλουμινίου προστάτευαν τα μέρη του αμαξώματος από τα καλώδια. Επιπλέον, κανένα τμήμα του φράχτη δεν διείσδυσε τη μοτοσικλέτα ή τον αναβάτη.
Χρειαζόμαστε νέες προσεγγίσεις γιατί η μέχρι στιγμής ανάλυση των τροχαίων δείχνει ότι τα μέτρα που λαμβάνονται, εκτός από τον παράγοντα της ταχύτητας που χωρίς την χρήση καμερών (που μας πουλάνε σαν χρήσιμη) έχει μειωθεί, σε όλους τους άλλους παράγοντες υπάρχει διαχρονικά μια αποτυχημένη πορεία (κράνος, ζώνη κ.α.). Η Πολιτεία χρειάζεται πίεση από εμάς για να γεμίσουν οι δρόμοι μας με νέες μπαριέρες. Με κράνη (με προδιαγραφές) και ζώνες που θα φοράμε πάντα.

Στέλιος Κυθρεώτης για οδική ασφάλεια: Η ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ "ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ" ΣΚΟΤΩΝΕΙ
Πόσα χρόνια πρέπει να το λέμε και να μην ακούει κανένας; Φωνάζουν πάλι για τους «μιτσιούς που βουρούν» στους δρόμους. Όταν και οι ίδιοι έτρεχαν όταν ήταν μιτσιοί, όταν τράκαραν ή έχασαν φίλους στο δρόμο. Χθες, θρηνήσαμε ακόμη ένα νέο στην Αγλαντζιά και άλλον έναν στην Πάφο.
Από μένα, λάτρη της ταχύτητας, που τρέχει μόνο στις πίστες βέβαια, θα διαβάσετε την άλλη όψη, την πραγματική, όχι εκείνη της Αστυνομίας, ούτε του ανίκανου να εντοπίσει τα προβλήματα στους δρόμους, Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας.
Και ξεκινάω την ανάλυση:
Κόντρες: Γιατί γίνονται;
Γίνονταν, γίνονται και θα γίνονται! Δεν συναινούμε, το αντίθετο! Απλά καταλαβαίνουμε γιατί γίνονται και έχει βγάλει η γλώσσα μας μαλλιά, αλλά δεν ακούει κανένας.
Οι κόντρες, είναι κοινωνικό φαινόμενο. Μια μερίδα των νέων που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες θα τρέχουν, ναι, ενίοτε θα βάζουν και κόντρες! Δεν είναι σωστό, αλλά θα το πράττουν, όπως δεν πρέπει να καπνίζουν, να πίνουν αλκοόλ και πολλά άλλα. Εμείς, η Πολιτεία, τι κάνουμε για να το αποτρέψουμε;
Κατά την άποψη μου ΤΙΠΟΤΑ το ουσιώδες και δεν αποτρέπεται με τα μυαλά που κουβαλούν οι υπεύθυνοι. Και το κυριότερο, κανένας δεν θα τιμωρηθεί - όπως καταλάβατε και από τις πρόσφατες πυρκαγιές - για τις λανθασμένες αποφάσεις του. Οι κόντρες θα συνεχίζονται για ΠΑΝΤΑ με τις πολιτικές που ακολουθεί η ανίκανη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα Αστυνομία. Γιατί; Να σας εξηγήσω.
Αστυνομία
Με το δάχτυλο ψηλά και το να τους λέμε ότι δεν θα τρέχετε, οι νεαροί, το βλέπουν και γελάνε. Και αν «βάλουμε κάμερες» στην Αγλαντζιά, θα τρέχουν πχ στο Γέρι. Όταν σκοτωθεί κάποιος εκεί, θα βάλουμε κάμερες και στο Γέρι. Θα κινηθούν για κόντρες σε άλλο σημείο και ούτω καθεξής. Κια όλα αυτά, την ώρα που οι ειδήμονες "υπεύθυνοι" αστυνομικοί κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου, ανησυχώντας μόνο για την προαγωγή τους και για τις δηλώσεις που θα κάνουν στις κάμερες (ότι μειώθηκαν τα θανατηφόρα – πάει και αυτό).
Η αστυνομία – τους γνωρίζω καλά – χτίζει τους αυριανούς «Αρχηγούς Τροχαίας» μέσα από σεμινάρια στο εξωτερικό και πολιτικές ξεπερασμένες. Και δεν εννοώ ότι πρέπει να τρέχουν οι νεαροί στους δρόμους. Απλά, δεν μπορεί κάποιος που στα νιάτα του ήταν «μοτορτζής» με μοτιφαρισμένη μοτόρα και τώρα είναι αστυνομικός και στα σκαριά για να «προαχθεί», να μην μπορεί να καταλάβει τι θέλουν οι νεαροί που αγοράζουν μοτοσικλέτες με τελική 300χλμ/ω +, όπως τη δική του τότε. Σίγουρα όχι για να πηγαίνουν 30χλμ/ω και 100χλμ/ω στον αυτοκινητόδρομο. Άρα, τι θέλουν οι νεαροί; ΘΕΛΟΥΝ ΠΙΣΤΕΣ! Θέλουν χώρους εκτόνωσης!
Σας πληροφορώ ότι η πίστα Achna Speedway είναι η μοναδική πίστα στην Κύπρο που φιλοξενεί δεκάδες μοτοσικλετιστές που κάνουν μαθήματα ασφαλούς οδήγησης ή τρέχουν με ασφάλεια. Και όταν φύγουν από εκεί, είναι πλέον χορτασμένοι. Ασχολείται κανένας από την Πολιτεία;
Η Αστυνομία, θα έπρεπε να παροτρύνει την Πολιτεία να ενδυναμώνει την πίστα, ή να κτίσει και άλλες πίστες! Το να νομίζεις ότι με τις κάμερες θα μειώσεις τα δυστυχήματα, αυτό είναι πλέον ξεπερασμένο, οι αριθμοί τους διαψεύδουν. Θα τιμωρηθεί κάποιος για τις λανθασμένες αποφάσεις του; Όχι! Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας; Όχι βέβαια! Λανθασμένες και ξεπερασμένες πολιτικές δεν θα σώσουν τους νέους, ούτε θα μειώσουν τις κόντρες. Σας το υπογράφω.
Κάμερες φωτοεπισήμανσης
Μεγάλος ντόρος έγινε για τις κάμερες. Συνεχίστε, καλά πάτε. Εισπράττετε. Οι «ειδικοί», επέμεναν να φέρουν τις κάμερες για να σώσουν ζωές. Κατάφεραν να πληρώσουν εκατομμύρια, να φορτώνουν ακόμη και καλούς οδηγούς με πόντους και πρόστιμα και τελικά, να αυξήσουν τα θανατηφόρα και σοβαρά δυστυχήματα από τη μέρα που τοποθετήθηκαν. Βέβαια, ψάχνουν και πάλι σε ποιον θα επιρρίψουν την ευθύνη. ΚΑΝΕΝΑΣ δεν είναι υπόλογος στο υπουργείο ή στην Αστυνομία.
Θα αναρωτιέστε αν συμφωνώ με τις κάμερες. Συμφωνώ αλλά σαν 10ο μέτρο και όχι τώρα. Έπρεπε να γίνουν άλλα πρώτα, πολλά! Έχω ετοιμάσει ολόκληρη μελέτη για το σύστημα φωτοεπισήμανσης, την έχω παρουσιάσει στον τέως υπουργό, την παρουσιάσαμε μαζί στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και ο υπουργός τους είπε στην παρουσία μου ότι «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και να με καλέσουν να την αναλύσουμε». Θα με καλέσουν ακόμα (με ανάμιξη της Αστυνομίας, που δεν θέλει να αναμοχλεύουμε το βούρκο των αποφάσεων τους, ούτε τα ταξιδάκια τους στο εξωτερικό για ενημέρωση)...
Δεν είμαι εναντίον των καμερών οι οποίες πρέπει να μπαίνουν σε σημεία που έχουν γίνει σοβαρά ή θανατηφόρα δυστυχήματα τα τελευταία 5 χρόνια (ονομάζονται μελανά σημεία). Είμαι εναντίον του να φέρουμε κάμερες πριν να λάβουμε άλλα πολλά μέτρα για την οδική ασφάλεια στην Κύπρο.
Πίστες
Είμαστε «ευρωπαϊκή χώρα» μόνο για την μάππα. Για το αυτοκίνητο και τη μοτοσικλέτα είμαστε στη δεκαετία του ’50.
200 γήπεδα της μάππας, μια μόλις πίστα, φτιαγμένη με κόπο και κεφάλαια από ιδιώτη, να προσπαθεί να διατηρηθεί σε ζωή. ΑΠΑΡΑΔΕΧΤΟ.
Για να σώζουμε ζωές θα έπρεπε να χτίσουμε 1-2 νέες πίστες ή να συντηρούμε την υφιστάμενη, να ενισχύσουμε τα μαθήματα οδικής ασφάλειας στις πίστες και να ενδυναμώσουμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό που έχει να κάνει και με τους νέους που θέλουν να τρέχουν και που αποτελεί την καλύτερη διέξοδο ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ για μείωση των επιρρεπών στην ταχύτητα νεαρών οδηγών στους δρόμους. Δεν το λέμε εμείς, το λένε μελέτες που τους τις δίνουμε και τις πετάνε στον κάλαθο γιατί…οι κάμερες σώζουν ζωές…
Οι κάμερες θα έπρεπε να έρθουν αφού έχουμε καλό οδικό δίκτυο, καλύτερους οδηγούς, περισσότερες πίστες και αφού έχουμε ενισχυμένο μηχανοκίνητο αθλητισμό που ξεκινά από την ηλικία των 7 χρονών με το karting: το άθλημα που φέρνει τα παιδάκια στις πίστες και τα σώζει από το να πάρουν το αυτοκίνητο και να αρχίσουν να τρέχουν όταν φθάσουν στην εφηβεία. Οι κάμερες να έρθουν αφού η Αστυνομία μας αποκτήσει ικανούς και σύγχρονους ηγέτες και όχι καρεκλοκένταυρους βολεμένους από τα κόμματα που δεν τολμούν να κάνουν τίποτε το σύγχρονο.
Κλείνω συνοψίζοντας:
- Οι κόντρες θα συνεχίσουν να γίνονται. Και οι νέοι θα τρέχουν στους δρόμους. Κακώς. Γίνονται από τον καιρό που ήμουνα εγώ νεαρός, δεκαετίες πριν.
- Οι κάμερες σώζουν ζωές, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών και σε συγκεκριμένα σημεία. ΚΑΚΩΣ ήλθαν στην Κύπρο ΠΡΙΝ να ληφθούν άλλα μέτρα για την οδική ασφάλεια που θα έσωζαν όντως ζωές στη χώρα μας, όπως να φύγουν τα πασσαλάκια από τους δρόμους, να εκσυγχρονιστούν τα κιγκλιδώματα - σκοτώστρες, να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο και πολλά άλλα.
- Η Αστυνομία έχει ευθύνες, ιδιαίτερα η ηγεσία της και όσοι ασχολούνται με την «οδική ασφάλεια». Όπως και το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, με όλο τον σεβασμό. Θέλουμε να σώσουμε ζωές, θέλουμε σύγχρονες προσεγγίσεις.
- Η μοναδική διέξοδος για τους νέους δεν είναι η αστυνόμευση για να μην γίνουν οι κόντρες (απλά θα γίνουν παρακάτω), αλλά η δημιουργία εναλλακτικής πορείας για εκείνους που θέλουν να τρέχουν και είναι χιλιάδες: Πίστες ταχύτητας και ασφάλειας και ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Κυρίως του karting.
Λυπάμαι που ακόμη δύο νεαροί έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Κάποιοι από την Πολιτεία, εκτός από τους όποιους εμπλεκόμενους στο δυστύχημα, έχουν ευθύνη.
Λυπάμαι τέλος να πω ότι με τα μυαλά που κουβαλάνε εκεί στην Αστυνομία, θα έχουμε κι άλλους νεαρούς νεκρούς στους δρόμους μας.
Πάντα όμως, θα φταίνε οι άλλοι. Η προαγωγή, προαγωγή, οι διακοπές, διακοπές.
Στέλιος Κυθρεώτης
Ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας
