Editorial

13 Jan, 2021 Ώρα 17:09

Οδική Ασφάλεια: Φιλμάκια με θετικότητα ή με φόβο στην εκπαίδευση νέων οδηγών;

Thumbnail

Του Στέλιου Κυθρεώτη

Close

 

Θυμάστε κάποια βίντεο της Αστυνομίας που όλοι κατά καιρούς έχουμε παρακολουθήσει όπου αυτοκίνητα τρακάρουν βίαια και περιέχουν ακόμη και μικρά παιδιά να σκοτώνονται ή να τραυματίζονται σοβαρά;

Close

Σύμφωνα με νέα έρευνα, τα φιλμάκια εκφοβισμού δεν φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και όπως διαφαίνεται, μηνύματα με θετικότητα ξεπερνούν αυτά που περιέχουν φόβο στην εκπαίδευση των νέων οδηγών.

Μια νέα μελέτη που λάβαμε από το Λονδίνο και δημοσιεύτηκε στην Road Safety GB, έδειξε ότι τα φιλμάκια που δείχνουν υπεύθυνη συμπεριφορά (positivity) θα μπορούσαν να ωθήσουν τους νεαρούς οδηγούς να οδηγούν λιγότερο επικίνδυνα, παρά τα βίντεο που στοχεύουν στην πρόκληση φόβου (fear) με βίαιες συγκρούσεις και αίμα. Το αποτέλεσμα ήταν ακόμη πιο έντονο όταν προβλήθηκαν στους νέους τα ίδια φιλμάκια θετικότητας και φόβου, σε μορφή VR.

Close

 

Η μελέτη, η οποία διενεργήθηκε από το University of Antwerp σε συνεργασία με το University of Southampton και το University of Warwick, έδειξε τα αποτελέσματα στην συμπεριφορά 146 νεαρών οδηγών οι οποίοι παρακολούθησαν δύο διαφορετικά βίντεο με στόχο να συγκριθούν οι διαφορές στις συμπεριφορές τους απέναντι στην επικίνδυνη οδήγηση. Οι μισοί από τους νεαρούς είδαν ένα βίντεο διάρκειας έξι λεπτών που είχε ως στόχο να προκαλέσει τον φόβο μέσω μιας βίαιης σύγκρουσης που προκλήθηκε από έναν απερίσκεπτο οδηγό του οποίου απέσπασαν την προσοχή του οι επιβάτες του.

Οι υπόλοιποι μισοί νεαροί παρακολούθησαν ένα βίντεο που δείχνει μια θετική σκηνή με έναν προσεκτικό οδηγό ο οποίος ζητά από τους επιβάτες του να μην του αποσπούν την προσοχή.

Και οι δύο ταινίες οδικής ασφάλειας αναπτύχθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ειδικά για τις υπηρεσίες Πυροσβεστικής και Πρώτων Βοηθειών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η μελέτη εξέτασε επίσης εάν η παρακολούθηση των βίντεο σε μορφή VR, είχε διαφορετικά αποτελέσματα από την παρακολούθηση των βίντεο σε μια δισδιάστατη (2D) οθόνη τηλεόρασης. Και όντως, το φιλμάκι της θετικότητας σε μορφή VR είχε καλύτερα αποτελέσματα από το φιλμάκι φόβου, με ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό.

Κάθε νέος που συμμετείχε πήρε ένα ερωτηματολόγιο για να αξιολογήσει τη στάση του ως προς τον κίνδυνο που πιθανόν να βρει στο δρόμο πριν και μετά τη δοκιμή. Στο τέλος της δοκιμής, πήραν επίσης ένα δεύτερο τεστ, το Vienna-Risk-Taking Test-Traffic.

Σε αυτό το τεστ, παρακολούθησαν βιντεοκλίπ καταστάσεων οδήγησης που απαιτούν αντίδραση οδηγού (για παράδειγμα, λαμβάνοντας υπόψη εάν θα προσπεράσουν σε παγωμένες συνθήκες) και τους ζητήθηκε να δηλώσουν εάν και πότε θεωρούσαν τον ελιγμό πολύ επικίνδυνο. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι ταινίες με θετικό πλαίσιο μείωσαν σημαντικά την επικίνδυνη οδήγηση τόσο όταν εμφανίστηκαν σε οθόνη 2D αλλά και ακόμη περισσότερο όταν προβλήθηκαν σε μορφή VR.

Αντίθετα, η ταινία φόβου που εμφανίζεται στο VR απέτυχε να μειώσει τις επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές και, στην πραγματικότητα, αύξησε την ανάληψη κινδύνων των νέων οδηγών.

Ο Dr. Yaniv Hanoch, αναπληρωτής καθηγητής διαχείρισης κινδύνου (risk management) στο University of Southampton, δήλωσε: «Η εξεύρεση των καλύτερων μέσων για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος της εκπαίδευσης των νέων σε θέματα οδικής ασφάλειας είναι υψίστης σημασίας. Aυτή η έρευνα παρέχει την πρώτη εξέταση των επιπτώσεων τόσο του περιεχομένου των μηνυμάτων (θετικότητα αντί φόβος) όσο και του τρόπου παράδοσης των μηνυμάτων στους νέους οδηγούς».

Σημείωση του γράφοντος:

Άραγε, σε ότι έχει να κάνει με την πανδημία, αν γινόταν μια αντίστοιχη έρευνα με δύο φιλμάκια ή ειδήσεις, η μια με εκφοβισμό για την κακή υγειονομική κατάσταση και η άλλη με θετική προσέγγιση στο θέμα, ποιος τρόπος θα είχε τα πιο καλά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του ιού από τους πολίτες;

Μεγάλο ερώτημα…

 

Δείτε κάποια απο αυτά τα φιλμάκια στο πιο κάτω βίντεο.

29 Jul, 2025 Ώρα 22:06

Στέλιος Κυθρεώτης για οδική ασφάλεια: Η ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ "ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ" ΣΚΟΤΩΝΕΙ

Thumbnail

Πόσα χρόνια πρέπει να το λέμε και να μην ακούει κανένας; Φωνάζουν πάλι για τους «μιτσιούς που βουρούν» στους δρόμους. Όταν και οι ίδιοι έτρεχαν όταν ήταν μιτσιοί, όταν τράκαραν ή έχασαν φίλους στο δρόμο. Χθες, θρηνήσαμε ακόμη ένα νέο στην Αγλαντζιά και άλλον έναν στην Πάφο.

Close

Από μένα, λάτρη της ταχύτητας, που τρέχει μόνο στις πίστες βέβαια, θα διαβάσετε την άλλη όψη, την πραγματική, όχι εκείνη της Αστυνομίας, ούτε του ανίκανου να εντοπίσει τα προβλήματα στους δρόμους, Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. 

Και ξεκινάω την ανάλυση:

Close

Κόντρες: Γιατί γίνονται; 

Γίνονταν, γίνονται και θα γίνονται! Δεν συναινούμε, το αντίθετο! Απλά καταλαβαίνουμε γιατί γίνονται και έχει βγάλει η γλώσσα μας μαλλιά, αλλά δεν ακούει κανένας.  

Οι κόντρες, είναι κοινωνικό φαινόμενο. Μια μερίδα των νέων που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες θα τρέχουν, ναι, ενίοτε θα βάζουν και κόντρες! Δεν είναι σωστό, αλλά θα το πράττουν, όπως δεν πρέπει να καπνίζουν, να πίνουν αλκοόλ και πολλά άλλα. Εμείς, η Πολιτεία, τι κάνουμε για να το αποτρέψουμε; 

Close

Κατά την άποψη μου ΤΙΠΟΤΑ το ουσιώδες και δεν αποτρέπεται με τα μυαλά που κουβαλούν οι υπεύθυνοι. Και το κυριότερο, κανένας δεν θα τιμωρηθεί - όπως καταλάβατε και από τις πρόσφατες πυρκαγιές -  για τις λανθασμένες αποφάσεις του. Οι κόντρες θα συνεχίζονται για ΠΑΝΤΑ με τις πολιτικές που ακολουθεί η ανίκανη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα Αστυνομία. Γιατί; Να σας εξηγήσω.

 

Αστυνομία

Με το δάχτυλο ψηλά και το να τους λέμε ότι δεν θα τρέχετε, οι νεαροί, το βλέπουν και γελάνε. Και αν «βάλουμε κάμερες» στην Αγλαντζιά, θα τρέχουν πχ στο Γέρι. Όταν σκοτωθεί κάποιος εκεί, θα βάλουμε κάμερες και στο Γέρι. Θα κινηθούν για κόντρες σε άλλο σημείο και ούτω καθεξής. Κια όλα αυτά, την ώρα που οι ειδήμονες "υπεύθυνοι" αστυνομικοί κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου, ανησυχώντας μόνο για την προαγωγή τους και για τις δηλώσεις που θα κάνουν στις κάμερες (ότι μειώθηκαν τα θανατηφόρα – πάει και αυτό).

Η αστυνομία – τους γνωρίζω καλά – χτίζει τους αυριανούς «Αρχηγούς Τροχαίας» μέσα από σεμινάρια στο εξωτερικό και πολιτικές ξεπερασμένες. Και δεν εννοώ ότι πρέπει να τρέχουν οι νεαροί στους δρόμους. Απλά, δεν μπορεί κάποιος που στα νιάτα του ήταν «μοτορτζής» με μοτιφαρισμένη μοτόρα και τώρα είναι αστυνομικός και στα σκαριά για να «προαχθεί», να μην μπορεί να καταλάβει τι θέλουν οι νεαροί που αγοράζουν μοτοσικλέτες με τελική 300χλμ/ω +, όπως τη δική του τότε. Σίγουρα όχι για να πηγαίνουν 30χλμ/ω και 100χλμ/ω στον αυτοκινητόδρομο. Άρα, τι θέλουν οι νεαροί; ΘΕΛΟΥΝ ΠΙΣΤΕΣ! Θέλουν χώρους εκτόνωσης!

Σας πληροφορώ ότι η πίστα Achna Speedway είναι η μοναδική πίστα στην Κύπρο που φιλοξενεί δεκάδες μοτοσικλετιστές που κάνουν μαθήματα ασφαλούς οδήγησης ή τρέχουν με ασφάλεια. Και όταν φύγουν από εκεί, είναι πλέον χορτασμένοι. Ασχολείται κανένας από την Πολιτεία;

Η Αστυνομία, θα έπρεπε να παροτρύνει  την Πολιτεία να ενδυναμώνει την πίστα, ή να κτίσει και άλλες πίστες! Το να νομίζεις ότι με τις κάμερες θα μειώσεις τα δυστυχήματα, αυτό είναι πλέον ξεπερασμένο, οι αριθμοί τους διαψεύδουν. Θα τιμωρηθεί κάποιος για τις λανθασμένες αποφάσεις του; Όχι! Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας; Όχι βέβαια! Λανθασμένες και ξεπερασμένες πολιτικές δεν θα σώσουν τους νέους, ούτε θα μειώσουν τις κόντρες. Σας το υπογράφω. 

 

Κάμερες φωτοεπισήμανσης

Μεγάλος ντόρος έγινε για τις κάμερες. Συνεχίστε, καλά πάτε. Εισπράττετε. Οι «ειδικοί», επέμεναν να φέρουν τις κάμερες για να σώσουν ζωές. Κατάφεραν να πληρώσουν εκατομμύρια, να φορτώνουν ακόμη και καλούς οδηγούς με πόντους και πρόστιμα και τελικά, να αυξήσουν τα θανατηφόρα και σοβαρά δυστυχήματα από τη μέρα που τοποθετήθηκαν. Βέβαια, ψάχνουν και πάλι σε ποιον θα επιρρίψουν την ευθύνη. ΚΑΝΕΝΑΣ δεν είναι υπόλογος στο υπουργείο ή στην Αστυνομία.

Θα αναρωτιέστε αν συμφωνώ με τις κάμερες. Συμφωνώ αλλά σαν 10ο μέτρο και όχι τώρα. Έπρεπε να γίνουν άλλα πρώτα, πολλά! Έχω ετοιμάσει ολόκληρη μελέτη για το σύστημα φωτοεπισήμανσης, την έχω παρουσιάσει στον τέως υπουργό, την παρουσιάσαμε μαζί στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και ο υπουργός τους είπε στην παρουσία μου ότι «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και να με καλέσουν να την αναλύσουμε». Θα με καλέσουν ακόμα (με ανάμιξη της Αστυνομίας, που δεν θέλει να αναμοχλεύουμε το βούρκο των αποφάσεων τους, ούτε τα ταξιδάκια τους στο εξωτερικό για ενημέρωση)... 

 

Δεν είμαι εναντίον των καμερών οι οποίες πρέπει να μπαίνουν σε σημεία που έχουν γίνει σοβαρά ή θανατηφόρα δυστυχήματα τα τελευταία 5 χρόνια (ονομάζονται μελανά σημεία). Είμαι εναντίον του να φέρουμε κάμερες πριν να λάβουμε άλλα πολλά μέτρα για την οδική ασφάλεια στην Κύπρο. 

 

Πίστες 

Είμαστε «ευρωπαϊκή χώρα» μόνο για την μάππα. Για το αυτοκίνητο και τη μοτοσικλέτα είμαστε στη δεκαετία του ’50. 

200 γήπεδα της μάππας, μια μόλις πίστα, φτιαγμένη με κόπο και κεφάλαια από ιδιώτη, να προσπαθεί να διατηρηθεί σε ζωή. ΑΠΑΡΑΔΕΧΤΟ.

Για να σώζουμε ζωές θα έπρεπε να χτίσουμε 1-2 νέες πίστες ή να συντηρούμε την υφιστάμενη, να ενισχύσουμε τα μαθήματα οδικής ασφάλειας στις πίστες και να ενδυναμώσουμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό που έχει να κάνει και με τους νέους που θέλουν να τρέχουν και που αποτελεί την καλύτερη διέξοδο ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ για μείωση των επιρρεπών στην ταχύτητα νεαρών οδηγών στους δρόμους. Δεν το λέμε εμείς, το λένε μελέτες που τους τις δίνουμε και τις πετάνε στον κάλαθο γιατί…οι κάμερες σώζουν ζωές… 

Οι κάμερες θα έπρεπε να έρθουν αφού έχουμε καλό οδικό δίκτυο, καλύτερους οδηγούς, περισσότερες πίστες και αφού έχουμε ενισχυμένο μηχανοκίνητο αθλητισμό που ξεκινά από την ηλικία των 7 χρονών με το karting: το άθλημα που φέρνει τα παιδάκια στις πίστες και τα σώζει από το να πάρουν το αυτοκίνητο και να αρχίσουν να τρέχουν όταν φθάσουν στην εφηβεία. Οι κάμερες να έρθουν αφού η Αστυνομία μας αποκτήσει ικανούς και σύγχρονους ηγέτες και όχι καρεκλοκένταυρους βολεμένους από τα κόμματα που δεν τολμούν να κάνουν τίποτε το σύγχρονο. 

 

Κλείνω συνοψίζοντας:

- Οι κόντρες θα συνεχίσουν να γίνονται. Και οι νέοι θα τρέχουν στους δρόμους. Κακώς. Γίνονται από τον καιρό που ήμουνα εγώ νεαρός, δεκαετίες πριν.

- Οι κάμερες σώζουν ζωές, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών και σε συγκεκριμένα σημεία. ΚΑΚΩΣ ήλθαν στην Κύπρο ΠΡΙΝ να ληφθούν άλλα μέτρα για την οδική ασφάλεια που θα έσωζαν όντως ζωές στη χώρα μας, όπως να φύγουν τα πασσαλάκια από τους δρόμους, να εκσυγχρονιστούν τα κιγκλιδώματα - σκοτώστρες, να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο και πολλά άλλα.

- Η Αστυνομία έχει ευθύνες, ιδιαίτερα η ηγεσία της και όσοι ασχολούνται με την «οδική ασφάλεια». Όπως και το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, με όλο τον σεβασμό. Θέλουμε να σώσουμε ζωές, θέλουμε σύγχρονες προσεγγίσεις.

- Η μοναδική διέξοδος για τους νέους δεν είναι η αστυνόμευση για να μην γίνουν οι κόντρες (απλά θα γίνουν παρακάτω), αλλά η δημιουργία εναλλακτικής πορείας για εκείνους που θέλουν να τρέχουν και είναι χιλιάδες: Πίστες ταχύτητας και ασφάλειας και ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Κυρίως του karting.  

Λυπάμαι που ακόμη δύο νεαροί έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Κάποιοι από την Πολιτεία, εκτός από τους όποιους εμπλεκόμενους στο δυστύχημα, έχουν ευθύνη. 

Λυπάμαι τέλος να πω ότι με τα μυαλά που κουβαλάνε εκεί στην Αστυνομία, θα έχουμε κι άλλους νεαρούς νεκρούς στους δρόμους μας. 

Πάντα όμως, θα φταίνε οι άλλοι. Η προαγωγή, προαγωγή, οι διακοπές, διακοπές.

 

Στέλιος Κυθρεώτης

Ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας