Editorial

13 Jan, 2021 Ώρα 17:09

Οδική Ασφάλεια: Φιλμάκια με θετικότητα ή με φόβο στην εκπαίδευση νέων οδηγών;

Thumbnail

Του Στέλιου Κυθρεώτη

Close

 

Θυμάστε κάποια βίντεο της Αστυνομίας που όλοι κατά καιρούς έχουμε παρακολουθήσει όπου αυτοκίνητα τρακάρουν βίαια και περιέχουν ακόμη και μικρά παιδιά να σκοτώνονται ή να τραυματίζονται σοβαρά;

Close

Σύμφωνα με νέα έρευνα, τα φιλμάκια εκφοβισμού δεν φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και όπως διαφαίνεται, μηνύματα με θετικότητα ξεπερνούν αυτά που περιέχουν φόβο στην εκπαίδευση των νέων οδηγών.

Μια νέα μελέτη που λάβαμε από το Λονδίνο και δημοσιεύτηκε στην Road Safety GB, έδειξε ότι τα φιλμάκια που δείχνουν υπεύθυνη συμπεριφορά (positivity) θα μπορούσαν να ωθήσουν τους νεαρούς οδηγούς να οδηγούν λιγότερο επικίνδυνα, παρά τα βίντεο που στοχεύουν στην πρόκληση φόβου (fear) με βίαιες συγκρούσεις και αίμα. Το αποτέλεσμα ήταν ακόμη πιο έντονο όταν προβλήθηκαν στους νέους τα ίδια φιλμάκια θετικότητας και φόβου, σε μορφή VR.

Close

 

Η μελέτη, η οποία διενεργήθηκε από το University of Antwerp σε συνεργασία με το University of Southampton και το University of Warwick, έδειξε τα αποτελέσματα στην συμπεριφορά 146 νεαρών οδηγών οι οποίοι παρακολούθησαν δύο διαφορετικά βίντεο με στόχο να συγκριθούν οι διαφορές στις συμπεριφορές τους απέναντι στην επικίνδυνη οδήγηση. Οι μισοί από τους νεαρούς είδαν ένα βίντεο διάρκειας έξι λεπτών που είχε ως στόχο να προκαλέσει τον φόβο μέσω μιας βίαιης σύγκρουσης που προκλήθηκε από έναν απερίσκεπτο οδηγό του οποίου απέσπασαν την προσοχή του οι επιβάτες του.

Οι υπόλοιποι μισοί νεαροί παρακολούθησαν ένα βίντεο που δείχνει μια θετική σκηνή με έναν προσεκτικό οδηγό ο οποίος ζητά από τους επιβάτες του να μην του αποσπούν την προσοχή.

Και οι δύο ταινίες οδικής ασφάλειας αναπτύχθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ειδικά για τις υπηρεσίες Πυροσβεστικής και Πρώτων Βοηθειών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η μελέτη εξέτασε επίσης εάν η παρακολούθηση των βίντεο σε μορφή VR, είχε διαφορετικά αποτελέσματα από την παρακολούθηση των βίντεο σε μια δισδιάστατη (2D) οθόνη τηλεόρασης. Και όντως, το φιλμάκι της θετικότητας σε μορφή VR είχε καλύτερα αποτελέσματα από το φιλμάκι φόβου, με ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό.

Κάθε νέος που συμμετείχε πήρε ένα ερωτηματολόγιο για να αξιολογήσει τη στάση του ως προς τον κίνδυνο που πιθανόν να βρει στο δρόμο πριν και μετά τη δοκιμή. Στο τέλος της δοκιμής, πήραν επίσης ένα δεύτερο τεστ, το Vienna-Risk-Taking Test-Traffic.

Σε αυτό το τεστ, παρακολούθησαν βιντεοκλίπ καταστάσεων οδήγησης που απαιτούν αντίδραση οδηγού (για παράδειγμα, λαμβάνοντας υπόψη εάν θα προσπεράσουν σε παγωμένες συνθήκες) και τους ζητήθηκε να δηλώσουν εάν και πότε θεωρούσαν τον ελιγμό πολύ επικίνδυνο. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι ταινίες με θετικό πλαίσιο μείωσαν σημαντικά την επικίνδυνη οδήγηση τόσο όταν εμφανίστηκαν σε οθόνη 2D αλλά και ακόμη περισσότερο όταν προβλήθηκαν σε μορφή VR.

Αντίθετα, η ταινία φόβου που εμφανίζεται στο VR απέτυχε να μειώσει τις επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές και, στην πραγματικότητα, αύξησε την ανάληψη κινδύνων των νέων οδηγών.

Ο Dr. Yaniv Hanoch, αναπληρωτής καθηγητής διαχείρισης κινδύνου (risk management) στο University of Southampton, δήλωσε: «Η εξεύρεση των καλύτερων μέσων για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος της εκπαίδευσης των νέων σε θέματα οδικής ασφάλειας είναι υψίστης σημασίας. Aυτή η έρευνα παρέχει την πρώτη εξέταση των επιπτώσεων τόσο του περιεχομένου των μηνυμάτων (θετικότητα αντί φόβος) όσο και του τρόπου παράδοσης των μηνυμάτων στους νέους οδηγούς».

Σημείωση του γράφοντος:

Άραγε, σε ότι έχει να κάνει με την πανδημία, αν γινόταν μια αντίστοιχη έρευνα με δύο φιλμάκια ή ειδήσεις, η μια με εκφοβισμό για την κακή υγειονομική κατάσταση και η άλλη με θετική προσέγγιση στο θέμα, ποιος τρόπος θα είχε τα πιο καλά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του ιού από τους πολίτες;

Μεγάλο ερώτημα…

 

Δείτε κάποια απο αυτά τα φιλμάκια στο πιο κάτω βίντεο.

28 Jun, 2021 Ώρα 19:47

Take it to the Tracκ: Η αστυνομία του Colorado σε προκαλεί σε κόντρα!

Thumbnail

Του Στέλιου Κυθρεώτη

Close

 

Σε πολιτισμένες χώρες, όπου την διοίκηση της οδικής ασφάλειας έχουν άτομα και υπηρεσίες που βλέπουν μπροστά, στο μέλλον και όχι 30 χρόνια πίσω, συμβαίνουν αυτά που βλέπετε στο βίντεο.

Close

Η αστυνομική διεύθυνση του Colorado σε μια προσπάθεια να μεταφέρει τους νεαρούς που τρέχουν στους δρόμους να διαγωνιστούν με ασφάλεια στην πίστα, συμμετείχαν ακόμη και οι ίδιοι με περιπολικό (!) σε μια εκδήλωση με γρήγορα αυτοκίνητα.

Ο αστυνόμος, τελειώνει την κούρσα του περιπολικού του με πολιτικό αυτοκίνητο στην πίστα με μια πολύ σημαντική φράση: "Be safe", καλώντας όλους τους νέους να έρθουν στην πίστα. 

Close

Στην Κύπρο, αντί αυτού (στα όνειρα μας) ανακοινώθηκε από την Αστυνομία, μεταξύ άλλων εκστρατεία τους καλοκαιρινούς μήνες για τα πιο κάτω:

 - Θορυβώδης εξάτμιση... 

 - Αλλαγή, μετατροπή ή προσαρμογή της μηχανής...

Με αυτό τον τρόπο αλά 80's, νομίζουμε ότι θα "πατάξουμε" το street racing ή ότι αυτή είναι η κύρια αιτία των θανατηφόρων δυστυχημάτων στην Κύπρο. Την ίδια στιγμή που γεμίσαμε ποτό και οδήγηση, σαραβαλάκια που οδηγούν χιλιάδες άτομα χωρίς άδεια οδήγησης και ΜΟΤ, ντελιβεράδες - καμικάζι... 

Πριν προλάβουν οι "επιστήμονες" να μας κατηγορήσουν ότι υποστηρίζουμε την ταχύτητα, θέλουμε να τους πούμε πως επειδή την ταχύτητα την γνωρίζουμε πολύ (μα πολύ) καλά και σαφώς καλύτερα από εκείνους, έχουμε ήδη βάλει τις βάσεις με την Πολιτεία (και όχι μαζί τους) για μια νέα προσέγγιση στην ενότητα νέοι - ταχύτητα - motorsport.  Την ασφάλεια υποστηρίζουμε, όχι την ταχύτητα στους δρόμους.

Η προσπάθεια είναι να υπάρχει σύντομα εναλλακτική για τους νέους που θέλουν να τρέχουν ή να βελτιώνουν το αυτοκίνητο τους χωρίς να ενοχλούν στο δρόμο (με μέτρηση θορύβου όμως και όχι με το αυτί) χωρίς να ξεπερνούν τα όρια ταχύτητας και κυρίως χωρίς να τους θεωρεί κανείς εγκληματίες. Όπως συμβαίνει στις πολιτισμένες χώρες που υπάρχουν πίστες ταχύτητας και ασφάλειας αλλά εμείς εδώ στην Κύπρο προσπαθούμε να τις μιμηθούμε μόνο για τις κάμερες ταχύτητας και πολλά άλλα παρόμοια τιμωρητικά μέτρα, αλλά όχι και για την ανάγνωση της κουλτούρας του tuning και του γρήγορου αυτοκινήτου που ανθίζει παγκόσμια με εκατομμύρια fans - οδηγούς.