Editorial

02 Sep, 2021 Ώρα 13:06

Τρία θανατηφόρα με μοτοσικλέτες – Ατυχής η ευκαιρία για αναφορά στις κάμερες ταχύτητας

Thumbnail

Του Στέλιου Κυθρεώτη

Close

 

Μέσα σε 48 ώρες είχαμε δυστυχώς τρία θανατηφόρα με μοτοσικλέτες. Και αντί να ενσκήψουμε στο πρόβλημα στην λεπτομέρεια, για παράδειγμα στο ότι κανείς από τους τρεις νεκρούς δεν φόραγε κράνος, η Πολιτεία δράττεται της ευκαιρίας να εκθειάσει το επερχόμενο σύστημα φωτοεπισήμανσης (κάμερες ταχύτητας). Το κάνει, γιατί η ταχύτητα «πουλάει». Μέγα λάθος.

Close

Η ανάλυση των στατιστικών στοιχείων των δυστυχημάτων αλλά και οι λόγοι που προκάλεσαν τα πρόσφατα δυστυχήματα, δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τις κάμερες, η συντριπτική πλειοψηφία των θανατηφόρων δυστυχημάτων δε, ούτε με την ταχύτητα. Και για να μην παρεξηγηθώ, οι κάμερες ταχύτητας όντως μειώνουν τα δυστυχήματα όταν τοποθετούνται στα «μελανά σημεία» (σημεία που έχουν γίνει σοβαρά ή θανατηφόρα δυστυχήματα και όχι όπου λάχει), αν βέβαια οι οδηγοί ενημερώνονται και ελαττώνουν ταχύτητα μειώνοντας τον κίνδυνο. Οι κάμερες ταχύτητας δεν είναι όμως προτεραιότητα στην Κύπρο, με βάση την ανάλυση των δυστυχημάτων, οπότε εύλογα οι πολίτες θα μουρμουράνε για εισπρακτικές πρακτικές.  

Οι δηλώσεις πως «όταν τοποθετήθηκαν το 2006 και 2007 στην Κύπρο είχαν μειώσει τα δυστυχήματα κατά 53%» εκτός του ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Αστυνομίας δεν επιβεβαιώνονται, είναι και λανθασμένες. Στην ουσία, η αναφορά κατόπιν των επισημάνσεων ότι αυτό δεν συνέβαινε στην πορεία άλλαξε και έγινε «είχαν μειώσει τα δυστυχήματα κατά 53% στα σημεία που τοποθετήθηκαν», δηλαδή σε 15 περίπου σημεία παγκύπρια. Άρα δεν μείωσαν τα θανατηφόρα, τα οποία το 2007 (με κάμερες) αυξήθηκαν. Τα στοιχεία υπάρχουν και βέβαια αυτό που επίσης δεν αναφέρεται εδώ και 14 χρόνια (από όλες τις κυβερνήσεις και τους υπουργούς) είναι πως μετά την αφαίρεση τους το 2007, σε πολλά σημεία, τα δυστυχήματα χωρίς σύστημα καμερών, μειώθηκαν, σε ορισμένες περιπτώσεις δε έφτασαν και στο μηδέν. Χωρίς κάμερες.

Close

Δεν είμαστε «αρνητές» των καμερών. Ούτε υποστηρίζουμε την ταχύτητα στους δρόμους. Το αντίθετο μάλιστα! Είμαστε γνώστες του αντικειμένου σε βάθος και γι’ αυτό επιμένουμε. Δεν μπορούμε και δεν θα μείνουμε απαθείς σε δηλώσεις υπευθύνων εδώ και δεκαετίες, που δεν ευσταθούν.

Δεν μπορεί να έχουμε τρεις θανάτους μοτοσικλετιστών σε άσχετες ώρες και σημεία τις τελευταίες 48 ώρες, με οδηγούς που κακώς δεν φόραγαν κράνος και να «αρπάζουμε» την ευκαιρία να μιλήσουμε για τις κάμερες και το ότι θα μειώσουν τα δυστυχήματα κατά 50%. Και αν δεν ερωτηθούμε, δεν θα ξεκαθαρίσουμε ότι εννοούμε 50% στα σημεία που θα τοποθετηθούν και όχι τα θανατηφόρα δυστυχήματα γενικά (ποσοστό που όπως προανάφερα, δεν επιβεβαιώνεται από τα επίσημα στατιστικά).

Η έλλειψη επιχειρημάτων αλλά και προβληματισμού για τις υπόλοιπες κατηγορίες πρόκλησης δυστυχημάτων είναι εμφανής. Όπως και για τις υπόλοιπες κατηγορίες του Safe System που θα έπρεπε να ασχολείται η οδική ασφάλεια στην Κύπρο, μεταξύ άλλων και τους ασφαλείς δρόμους και τα ασφαλή οχήματα. Είναι κρίμα που οι υπεύθυνοι διαχρονικά, εδώ και δεκαετίες, εστιάζουν στον εύκολο τρόπο αντιμετώπισης που προφανώς δεν μειώνει τα θανατηφόρα, δηλαδή στις κάμερες και στα ραντάρ. Δεν είμαστε εναντίον και αυτής της μεθόδου, όμως με βάση τις αιτίες πρόκλησης σοβαρών και θανατηφόρων δυστυχημάτων στην Κύπρο, ο παράγοντας υπερβολική ταχύτητα είναι το 2020 έβδομος. Προηγούνται άλλοι έξι, όπως η παράνομη στροφή δεξιά, λόγος στον οποίο οφείλονται πρόσφατα θανατηφόρα δυστυχήματα. Προηγείται η πιο σοβαρή αντιμετώπιση αλλοδαπών οδηγών μοτοποδηλάτων που κινδυνεύουν καθημερινά. Η πιο ενδελεχής εξέταση ηλικιωμένων μιας και 44% των ατόμων που έχασαν την ζωή τους το 2019 ήταν άνω των 60 ετών. Το αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Και βέβαια, ο γερασμένος στόλος των οχημάτων στην Κύπρο και η κάκιστη ποιότητα του οδικού δικτύου.  

Πριν φτάσουμε στις κάμερες του κόστους των 45 εκατ. ευρώ οι οποίες τοποθετούνται σύντομα, θα πρέπει να τοποθετήσουμε σύγχρονες μπαριέρες σε πολλούς δρόμους για τους μοτοσικλετιστές μας που είναι η πλέον ευάλωτη ομάδα. Να τους πείσουμε να φοράνε κράνος και να είμαστε πάρα πολύ αυστηροί στις ποινές όταν δεν το φοράνε. Να βεβαιωθούμε ότι τα κράνη που φοράνε τηρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και δεν είναι για το θεαθήναι. 

Και το κυριότερο, θα πρέπει να κατανοήσουμε τον τρόπο που σκέφτεται ο νεαρός οδηγός που αρέσκεται στην ταχύτητα και να τον «οδηγήσουμε» εκτός δρόμων, στις πίστες. Τρόποι υπάρχουν, απλά η Πολιτεία δεν τους αναγνωρίζει. Οι κάμερες ταχύτητας δεν θα σταματήσουν την υπερβολική ταχύτητα ούτε τα θανατηφόρα, αλλά την ταχύτητα άνω του ορίου. Αυτό, σημειώστε το. 

13 Feb, 2024 Ώρα 10:24

10+1 λόγοι να επισκεφτείς την πίστα της Άχνας!

Thumbnail

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το θέμα δεν το έχουμε συζητήσει ποτέ. Εμείς εδώ στο Car.com.cy προερχόμαστε από μια ιστορία η οποία πάει πίσω. Πολύ πίσω. Από τις κόντρες στους δρόμους πριν υπάρξει καν πίστα στο νησί. Από τους πρώτους αγώνες Dragster, το περιοδικό Burnout και ακολούθως τους αγώνες Drift πριν καν υπάρξει η σκέψη για πίστα! Και αφού άνοιξε η πίστα φέραμε τα πρώτα Time Attack (Burnout Challenge). Σε όλα αυτά ήμασταν πάντα πρωτοπόροι. 

Close

Επικράτησαν σαν αθλήματα, επειδή ο κόσμος του motorsport τα αγάπησε και τα αγκάλιασε οργανωμένα δημιουργώντας τις λέσχες αυτοκινήτου όπου μέσω της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου έγιναν την τελευταία δεκαετία επίσημα αθλήματα στο αγωνιστικό καλεντάρι. 

H ομάδα μας, όντας κοντράκηδες πολλών δεκαετιών (δεν λέμε πόσα για να μην φανεί πόσων χρονών είναι το αφεντικό) βρέθηκε από την κατάσταση Α (κόντρες, αγώνες σε διάφορους χώρους) στην κατάσταση Β (Διαχείριση πίστας, Οργανωμένοι Αγώνες κάτω από την ΚΟΑ, Promoter αγώνων ανάβασης κ.α.) χωρίς καν να καταλάβουμε την μεταφορά από το ένα στο άλλο. Το ζητούσε η αγορά. Το ζητούσαν οι αθλητές. 

Close

Ίσως επειδή η κατάσταση Β μας έδωσε μια διαφορετική αίσθηση στο θέμα αγώνων και ασφάλειας. Ίσως επειδή είναι μια εξέλιξη για μας αλλά και για το άθλημα. Εννοείται ότι στο αίμα μας συνεχίζει να κυλάει το ίδιο Petrolhead DNA που είχαμε πάντα. Γι'αυτό και δεν σταματάμε κάθε χρονιά να δυναμώνουμε ότι είναι στα χέρια μας. Βλέπε Boyz Stuff Show, Moto Expo, διαχείριση πίστας και άλλα.

Αν την βρίσκουμε με την πίστα, νομίζω αυτό είναι φανερό. Αν είμαστε ακόμη κοντράκηδες και αυτό είναι φανερό. Βρήκαμε όμως την φόρμουλα να χαιρόμαστε αυτό που αγαπάμε σε ένα ιερό για τους Petrolheads χώρο (εντάξει όχι για όλους) τον οποίο απολαμβάνουμε για πολλούς και διάφορους λόγους. Ας τους δούμε πιο αναλυτικά:

Close

1. Ασφαλές Περιβάλλον

Η πίστα είναι σχεδιασμένη με στόχο την ασφάλεια. Επίπεδες και ομαλές επιφάνειες. Καθαρό οπτικό πεδίο. Στροφές οι οποίες συγχωρούν λάθη μιας και υπάρχει αρκετό πλάτος (εντός και εκτός πίστας) διαφυγής του οχήματος σου. Ένα περιβάλλον χωρίς απρόβλεπτα εμπόδια έτσι ώστε να απολαύσεις γρήγορη οδήγηση χωρίς τους κινδύνους του αστικού κυκλοφοριακού δικτύου. Άσε τους δρόμους λοιπόν και έλα στην πίστα.

 

supra

 

 2. Μαθήματα γρηγόρης οδήγησης

 Είτε άσχετος, είτε σχετικός πάντα υπάρχουν πολλά που μπορείς να μάθεις για την γρήγορη οδήγηση. Ακόμη και πράγματα που μπορούν να σε βοηθήσουν στην κανονική οδήγηση. Τεχνικές οδήγησης οι οποίες μπορούν να σου σώσουν και την ζωή σε κάποια έκτακτη ανάγκη. Η υπηρεσία αυτή προσφέρεται με εμφανή τα αποτελέσματα από έμπειρους οδηγούς.

3. Η απόλυτη δοκιμή

Είτε έχεις εργοστασιακό είτε βελτιωμένο αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα, η πίστα είναι ο μόνος τόπος όπου θα δεις αλλά και θα ρυθμίσεις τα όρια του. Εκεί επίσης θα ανακαλύψεις και τα δικά σου όρια τα οποία εύκολα θα δεις ότι μπορείς να βελτιώσεις. Θα το δεις στο lap time που θα βελτιώνεται συνεχώς.

 

 

4. Η Εμπειρία

Η αίσθηση της ασφάλειας θα σε αφήσει να οδηγήσεις το αυτοκίνητο σου ή την μοτοσυκλέτα σου με τρόπους τους οποίους δεν θα μπορέσεις ποτέ να χρησιμοποιήσεις στον κανονικό δρόμο. Αν νομίζεις ότι η εμπειρία του κανονικού δρόμου είναι μοναδική σε προκαλούμε να επανεξετάσεις!

 

kokos

 

5. Ανταγωνιστικό Πνεύμα

Αν εξαιρέσουμε τους επίσημους αγώνες που γίνονται, τα ρολόγια της πίστας από μόνα τους σε κάνουν να θέλεις να γίνεις καλύτερος. Άρα έχεις να ανταγωνιστείς τον εαυτό σου, τα ρολόγια της πίστας αλλά και όλους τους υπόλοιπους οδηγούς της κατηγορίας σου!

6. Είσαι στον κόσμο σου

Τι πιο όμορφο από έναν χώρο στον οποίο θα βρείς ΜΟΝΟ Petrolheads. Εκεί θα κάνεις φίλους. Αυτοί οι φίλοι θα σε βοηθήσουν να γίνεις καλύτερος χωρίς να ζητήσουν αντάλλαγμα και θα χαρούν μαζί σου για το αποτέλεσμα. Μετά θα προσπαθήσουν να σε ξεπεράσουν και αυτό είναι η χαρά της πίστας. Την ίδια στιγμή έχεις τον χρόνο που θέλεις με το όχημα σου. Η στιγμή που θα φορέσεις το κράνος και θα ακούς μόνο αυτό που σε ενδιαφέρει με μια μεγάλη δόση αδρεναλίνης. Στον κόσμο σου λέμε!

 

motorace

 

7. Θα μάθεις περισσότερα για το όχημα σου

Η οδήγηση στην πίστα θα σε κάνει να σκεφτείς διπλά για το τι θα βελτιώσεις, πως θα το βελτιώσεις και με ποια υλικά θα το βελτιώσεις. Όλα αυτά με την εμπειρία που θα αποκτήσεις δοκιμάζοντας τα όρια σου και του οχήματος σου! Την ίδια στιγμή θα βρείς ακόμη περισσότερους λόγους να αγαπήσεις αυτό που οδηγείς. Στην χειρότερη θα το πουλήσεις για κάτι καλύτερο!

8. Ο Θεατής 

Αντίθετα από πολλά άλλα αθλήματα, στην πίστα ο θεατής σε απολαμβάνει με ασφάλεια. Ο θεατής είναι χαρούμενος γιατί βλέπει το θέαμα που του προσφέρεις εσύ και οι υπόλοιποι που τρέχουν μαζί σου. Ο θεατής θα είναι εκεί με την οικογένεια του και δεν θα φοβάται την θύρα «τάδε» που οργάνωσε μακελειό πάνω στις κερκίδες, όπως συμβαίνει στο ποδόσφαιρο. Το παιδί του θεατή πιθανό να θέλει να γίνει σαν εσένα κάποια μέρα. Ακόμη πιο πιθανό είναι ότι θα το πετύχει επειδή στην πίστα θα τρέξει με τους δικούς του κόπους και όχι με το μέσο του καθενός. 

 

 

9. Δεν θα σε κρίνει κανείς

Πας περίπατο με το όχημα σου. Κάνεις θόρυβο, είσαι μοντίφας, είσαι αλήτης, είσαι εγκληματίας, η αστυνομία σε έχει στο μάτι, ο γείτονας το ίδιο. Ακόμη και αν θέλεις να είσαι γρήγορος μέσα σε ένα όχι και τόσο δημοφιλές όχημα. Στην πίστα θα πας και εκείνο που βλέπεις εσύ είναι χάρμα οφθαλμού και για τους υπόλοιπους.

 

bike

 

10. Η πίστα είναι για όλους

Άντρας, γυναίκα, καγκουρό! Για την πίστα είσαι Petrolhead! 

10+1. Η πρώτη επαφή με το μηχανοκίνητο

Η πίστα είναι ο μοναδικός χώρος μέσω του οποίου μπορείς να προωθήσεις το μηχανοκίνητο στα παιδιά σου. Ξεκινώντας από το κάρτιγκ μπορείς να μυήσεις το δικό σου παιδί στον εκπληκτικό κόσμο του motorsport! Ή να νιώσεις κι εσύ γρήγορος έστω για λίγο, ναι, μπορείς!

Και μην ανησυχείς, αν απλά θέλεις να βλέπεις το όχημα σου παρκαρισμένο για να απολαμβάνεις την ομορφιά του και την γυαλάδα του, έχουμε και για σένα τον χώρο. Αλλα αφού το βελτίωσες ρε μπροοοο! Πάτα του μία με ασφάλεια να σε χαρούμε και εμείς! Αν όμως θέλεις να το παίξεις underground και Φ the police και θύρα «τάδε» και ξέρω γω τι άλλο, δυστυχώς δεν μπορούμε να βοηθήσουμε!

See you at the track! Έχεις το!